خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
کد خبر : 8418
Share
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

مدیریت پسماند ،راضی‌کننده نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش شوراها و نمایندگان مردم در شوراهای شهر و روستا درخصوص مدیریت پسماند گفت: تمام شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور باید بازیافت، کمپوست و تفکیک پسماندها را جزو برنامه‌های اصلی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان استفاده به تنهایی اتوکلاو را برای پسماندهای بیمارستانی قبول نداریم، گفت: باید تمامی بیمارستان‌ها نسبت به ساماندهی و امحای کامل پسماندهای خود اقدام کنند. معصومه ابتکار یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست است را مدیریت صحیح زباله و پسماندها عنوان کرد و گفت: پسماندها باید از ابتدا نسبت به مدیریت آنها فکر شود و بر این اساس هر فرآورده و کالایی که تولید می‌شود باید چرخه عمرش مشخص شود و معلوم باشد که پس از دوره مصرف قرار است چگونه عمر آن پایان یابد نه آنکه آن‌را در طبیعت رهاسازی کنیم.

او با اشاره به اینکه از سال 83 قانون جامع مدیریت پسماند در مجلس ششم تصویب شد و آیین‌نامه‌های اجرایی آن نیز بعدها با تاخیرهای فراوان مصوب شد، افزود: در بسیاری از شهرها، سازمان‌های مدیریت پسماند شکل گرفته است که در این خصوص می‌توان گفت: در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، کرمانشاه و ... برنامه‌های خوب و جامعی برای مدیریت پسماند وجود دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به شهر تهران اشاره کرد و گفت: در تهران متاسفانه تفکیک از مبدا هنوز یک سیاست کلی در شهرداری نشده است که در این خصوص شهرداری تهران باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد. او کاهش تولید و مدیریت پسماندهای پزشکی را، مسئولیت وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: درعین حال در بخش مدیریت پسماندها و نخاله‌های ساختمانی نیز هرچند اتفاقات خوبی افتاده اما این امر کافی نیست و باید تلاش‌های بسیار بیشتری صورت گیرد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به برنامه‌های امسال اشاره کرد و گفت: در سال 93 در جاهایی که خلأ داریم مانند شهرهای ساحلی تمرکز سازمان حفاظت محیط زیست بر ساماندهی پسماندهای این شهرهاست که به‌رغم برنامه‌های مدون توجه خاصی به آنها نشده است.

او با اشاره به اینکه ساماندهی پسماندهای استان‌های سواحل شمالی و حاشیه خلیج‌فارس ودریای عمان جزو اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: در اسفند ماه سال گذشته تفاهمنامه «مسیر سبز، ساحل پاک» بین استانداران استان‌های شمالی امضا شد که قطعا این اتفاق موضوع خوبی بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری جلسه ارائه گزارش ساماندهی پسماندها در استان‌های ساحلی شمالی و جنوبی در سازمان حفاظت محیط زیست همزمان با هفته زمین پاک گفت: تکلیف کرده‌ایم که در تمام این استان‌ها برنامه‌ عملیاتی درخصوص ساماندهی پسماندها ارائه شود که اولویت با استانهای ساحلی خواهد بود از سوی دیگر تفاهمنامه جامعی درخصوص مدیریت پسماند نیز به‌زودی به امضای مسئولان سازمان محیط زیست و وزارت کشور خواهد رسید که با همکاری شوراها بتوانیم معضل پسماندها را در کشور ساماندهی کنیم. او با تاکید بر نقش شوراها و نمایندگان مردم در شوراهای شهر و روستا درخصوص مدیریت پسماند در کشور گفت: تمام شوراهای شهر و روستا در سراسر کشور باید بازیافت، کمپوست و تفکیک پسماندها را جزو برنامه‌های اصلی خود قرار دهند.

از سوی دیگر شهرداری‌ها نیز باید در این خصوص گام‌های موثری بردارند و بحث اقتصادی کردن پسماند، تولید کمپوست، تفکیک زباله و ... تثبیت و ترویج شود. ایسنا نوشت؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مدیریت پسماند را امر بسیار مهمی در حفظ محیط زیست و ارتقای اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: دعوت می‌کنیم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.