خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
کد خبر : 8413
Share
موفقيت‌هاي فولاد خوزستان در فوتبال ايران

بازيكن‌سازي در كارخانه فولادخوزستان

اهواز فولاد بايد از جلالي متشكر باشد كه اين نسل فوتبالي را پرورش داد تا اكنون جام را بالاي دست‌شان ببينند، جوانه‌هايي كه جلالي كاشت و فركي ازشان استفاده كرد ولي خود براي آينده چيزي نكاشت ! اگر فولاد با تفكر حسين فركي پيش برود استعدادي از فوتبال خوزستان شايد در فولاد

سهيل احيايي

اهواز فولاد بايد از جلالي متشكر باشد كه اين نسل فوتبالي را پرورش داد تا اكنون جام را بالاي دست‌شان ببينند، جوانه‌هايي كه جلالي كاشت و فركي ازشان استفاده كرد ولي خود براي آينده چيزي نكاشت ! اگر فولاد با تفكر حسين فركي پيش برود استعدادي از فوتبال خوزستان شايد در فولاد ظهور نكند و ديگر فرقي با استقلال و پرسپوليس آماده‌خور نداشته باشد.
باشگاه فولادخوزستان اكنون به جرات يكي از سه باشگاه برتر ايران در امر بازيكن‌سازي بوده است، گواه اين ادعا موفقيت‌هاي چند سال اخير تيم‌هاي رده پايه‌يي فولاد است كه توانسته‌اند روي سكوهاي اول تا سومي به كرات بايستند. همچنين معرفي بازيكنان زيادي در ليگ برتر و حضورشان در تيم ملي هم شاهدي بر اين ادعا است.
موفقيت اين فصل فركي و قهرماني فولاد را مي‌توان به استفاده از جوانان و پختگي آنان تا حد زيادي مربوط دانست؛ جواناني كه از تفكر مجيد جلالي، باشگاه فولاد و همچنين اعتمادشان به جوانان پديد آمده‌اند و خود را نشان دادند، تفكري كه اين شعار را با خود به همراه داشت كه خوزستان زير خاكش نفت است و در زمين‌هاي خاكي‌اش الماس. بازيكناني مثل بختيار رحماني، مهرداد جماعتي، ساسان انصاري، سروش رفيعي، اميدخالدي، كاوه رضايي، ميثم كريمي، حكيم نصاري، مهدي مومني، يوسف وكيا، احمد عبدالله‌زاده، امين جهان‌كهن، آرش افشين و بسياري از جواناني كه اكنون بسياري از آنها در ليگ برتر بازي مي‌كنند و صدها جوان ديگري كه تنها دوست دارند ديده شوند.

حسين فركي هم توانست بسيار خوب از اين جوانان و استعدادهاي شكوفا شده و به بار رسيده در زمان جلالي استفاده كند، اما آيا حسين فركي هم مانند جلالي توانست به سنت فولاد خوزستان لبيك بگويد و به جوانان جوياي نام بها دهد يا خير؟ مطمئنا جواب اين سوال خير است و اگر فولاد بخواهد با تفكر فركي پيش برود در سال‌هاي آتي فرقي با تيم‌هاي آماده‌خور پرسپوليس و استقلال ندارد و جوانان‌شان استعدادشان كور مي‌شود. فركي بايد بداند قهرماني يك افتخار است، اما نترس بودن و بازي دادن به جواناني كه آيندگان فوتبال ايران هستند افتخاري بالاتر، امري كه حسين فركي در فولاد خوزستان انجام نداد و طلاهاي گران يعني همان جوانان 20- 19 ساله‌يي كه همبازي‌هايشان در تيم‌هاي اروپايي بازي مي‌كردند، نه‌تنها روي نيمكت بلكه روي سكوها خاك خوردند بلكه آه حسرت كشيدند كه استعدادشان به كجا مي‌رود.

كمتر كسي است كه اسم سردار آزمون و عليرضا جهانبخش را نشنيده باشد، بازيكناني كه در تيم ملي جوانان كنار اكبر محمدي بودند و حال پله‌هاي ترقي را در اروپا طي مي‌كنند. سردارآزمون كه به مسي ايراني معروف شده است، شايعه رفتنش به چند تيم بزرگ دنيا شنيده مي‌شود و جهانبخش كه جديدا پاي ثابت ليست تيم ملي و كارلوس كي روش است در هلند بازي مي‌كند و مطمئنا آينده‌يي درخشاني دارد.

حسين فركي مطمئنا اعتقاد دارد كي روش بايد جواناني چون رحماني، آزمون، جهانبخش، صادقيان و... را به جام جهاني ببرد تا براي آينده ملي موفق باشند ولي خود به هيچ كدام از 4 بازيكن همبازي آزمون و جهانبخش در تيم ملي اميد در اين دو فصل يك دقيقه هم بازي نداده است و شايد اين عمل در روحيه اين بازيكنان تاثير مستقيم بگذارد. حال به بررسي اين 4 بازيكني كه لطف آقاي فركي شامل حال‌شان نشد مي‌پردازيم، بازيكناني كه فوق‌العاده‌اند فقط نياز دارند، ديده شوند.
يوسف وكيا دفاع20ساله انديمشكي آنقدر در مسابقات جوانان آسيايي امارات خوب ظاهر شد كه سرمربي كويت و تيم الامارات امارات در همان مسابقات به دنبال قرارداد با وي بودند. وي در فصل پيش از تيم‌هاي مختلفي در ليگ برتر پيشنهاد داشت. وي در بازي با امارات لقب بهترين بازيكن زمين را از آن خود كرد. وكيا در زمان جلالي و در حالي كه تنها 18 سال داشت، سه بازي كامل براي فولاد خوزستان انجام داد و عملكرد قابل قبولي از خود به نمايش گذاشت.
احمدعبدالله‌زاده هافبك دفاعي اهل شوش كه در سه بازي مقدماتي ايران در مسابقات آسيايي بهترين بازيكن زمين شد و بازي‌هاي فوق‌العاده‌يي از خود نشان داد. وي كه تنها 20 سال سن دارد فوتبال حرفه‌يي خود را از ملي حفاري اهواز شروع كرده و سپس به فولاد خوزستان پيوسته در زمان فركي روبه‌روي پرسپوليس و سپاهان به بازي آمد. عبدالله‌زاده گل و پاس گل‌هاي زيادي براي تيم ملي داده است.
وليد مشاعي‌زاده، بازيكن اهوازي فولاد در يك خانواده فوتبالي متولد شده است. او براي تيم ملي جوانان در پست هافبك بازي كرد و گلش به كويت كانديد‌اي بهترين گل مسابقات شد. وي در سه مسابقه در اين رقابت‌ها به ميدان رفت. وي هم براي تيم فولاد خوزستان در اين دو فصل هيچ گاه بازي نكرده است با وجود اينكه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد و منتظر فرصت است.
امين جهان‌كهن اهوازي سرنوشتي متفاوت با 3 بازيكن ديگر دارد و با ورود فركي به فولاد، او كه تازه از مسابقات آسيايي آمده بود از فولاد كنار گذاشته شد، از فولاد رفت و به تيم اميد فجرسپاسي پيوست. جهان كهن بازي‌هاي خوبي در بال چپ براي تيم ملي بازي كرده و سابقه گلزني براي تيم ملي را دارد.
بايد ديد باشگاه فولاد خوزستان كه قهرماني در ايران را تجربه كرده است و شعار بازيكن‌سازي سر مي‌دهد سياست خود در استفاده از جوانانش را به سابق باز مي‌گرداند يا به سمت استقلال و پرسپوليس شدن و نتيجه‌گرايي مي‌رود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.