خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
کد خبر : 31652
Share
مناظره "پیش به سوی بهارستان" در دانشگاه شهید چمران؛

قدیری‌ابیانه: مجلس باید عزل کند/ زیباکلام: ترس از ردصلاحیت اقتدار را از مجلس گرفته است

مناظره زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک، سه شنبه (هفت اردیبهشت ماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز با موضوع"پیش به سوی بهارستان" برگزار شد.محمدحسن قدیری‌ابیانه در ابتدای این مناظره که به همت

مناظره زیباکلام، استاد دانشگاه تهران و قدیری‌ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک، سه شنبه (هفت اردیبهشت ماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز با موضوع"پیش به سوی بهارستان" برگزار شد.
محمدحسن قدیری‌ابیانه در ابتدای این مناظره که به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با انتقاد از رفتار دولت در انتخابات هفت اسفند اظهار کرد: دولت 2 میلیارد تومان را با چک دولتی در اختیار یکی از نامزدهای اصلاح طلب قرار داد، البته این نامزد انتخابات رد صلاحیت شد اما این از خطای دولت کم نخواهد کرد.
وی افزود: حساسیتی از سوی اصلاح طلبان در خصوص این فساد بزرگ مشاهده نکردیم؛ از سازمان بازرسی، دستگاه قضا و نمایندگان مجلس درخواست دارم که این موضوع را بررسی و با آن برخورد کنند. از دولت دعوت می‌کنم که به دلیل این ادعا از من شکایت قضایی کند، اما قطعا این کار را نخواهند کرد زیرا شکایت همانا و اثبات جرم همانا.
مجلس نهم چقدر درخصوص مسایل کلان کشور توضیح خواسته است؟
همچنین صادق زیباکلام، در خصوص این‌که کدام مجلس از مجالس کشور عملکرد بهتری داشته است، گفت: معتقدم پاسخ این سوال را باید در چارچوب نگاه و نقش مجلس در نظام‌های مبتنی بر دموکراسی و مردم سالاری داد. نهادی به نام پارلمان در نظام مردم‌سالاری پیش بینی شده که اساسا باید چند اصل داشته باشد. نخستین اصل در نظام های دموکرات عزل و نصب حکومت با رأی مستقیم مردم است.
وی ادامه داد: همچنین در نظام های مردم سالار قدرت حکومت مطلق نیست بلکه به قانون محدود است. اصل سوم در نظام های دموکرات این است که حکومت در قبال سیاست و عملکرد خود باید پاسخ‌گو باشد، در این حالت کار اصلی مجلس نظارت و طلب پاسخ‌گویی از حکومت است.
استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: باید به مجلس شورای اسلامی از این منظر نگاه کنیم که کار اصلی آن نظارت بر سیاست های کلان و کلی کشور است که از جانب قدرت اجرا می شود؛ در این حالت پرسشی مطرح می شود که مجلس نهم در عمر چهار ساله خود تا چه میزان درگیر مسایل مهم کشور بود؟ چقدر درخصوص مسایل کلان کشور توضیح خواسته است؟ این سوال را می توانیم در خصوص تمام مجالس مطرح کنم.
نماینده مجلس باید این قدرت را داشته باشد که جلوی فساد را بگیرد
قدیری‌ابیانه در خصوص بحث‌های زیباکلام گفت: معنایی دموکراسی انتخاب مستقیم مردم نیست. در بسیاری از نهادها و کشورها انتخابات به شکل غیر مستقیم انجام می شود. بسیاری از شهردارها به صورت غیر مستقیم و توسط شورای شهر انتخاب می شوند. مردم خبرگان رهبری را انتخاب و مجلس خبرگان رهبری، رهبر را تعیین می کنند.
وی اضافه کرد: نیرو، قدرت و ثروت در اختیار قوه مجریه و این خود عامل فساد است؛ به همین جهت کنترل قوه مجریه با مجلس است. نماینده مجلس باید این قدرت را داشته باشد که جلوی فساد را بگیرد. در فرانسه اگر دولت از یک جناح باشد سعی می‌شود که مجلس از جناح دیگری انتخاب شود اما در ایران این‌گونه نیست و انتخابات متاثر از عوامل بسیاری است. هر چقدر که رای سالم باشد مجلس وظیفه خود را بهتر انجام می‌دهد.
مجلس در رأس امور کشور بود؟
زیباکلام با اشاره به عملکرد مجلس در دوره های گذشته، تصریح کرد: منحنی دخالت مجلس در مسایل کشور و پاسخ طلبی از مجلس اول به بعد افول شده، اما در مقابل اهمیت هزینه کردن برای ورود به مجلس از دوره اول مجلس رو به صعود است. هزینه کردن در مجلس اول اهمیتی نداشت اما در مجلس نهم در برخی حوزه ها تعیین کننده بود.
وی گفت: با مقایسه عملکرد مجلس در دوره های مختلف، مشاهده می کنیم که مجلس در دوره های اخیر رو به سقوط بوده و عملکرد آن در تضاد و تقابل با کارکرد اصلی مجلس بوده است. در ابتدای انقلاب همواره مطرح می شود که "مجلس در رأس امور است" اما آیا مجلس نهم در رأس امور کشور بود؟
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: موضوع هسته ای مهم‌ترین مساله کشور در دهه اخیر بود اما مجلس هشتم و نهم تا چه میزان در موضوع هسته ای نقش آفرینی کردند؟ آیا مجلس از سال 84 تا 92 و در زمان دولت آقای احمدی‌نژاد توضیحی در خصوص موضوع هسته ای از دولت خواست؟ تعداد جلسات مجلس در خصوص موضوع هسته ای در آن هشت سال صفر بود و مجلس حتی یک بار هم سوال نکرد. آقای جلیلی شش سال مذاکره کرد اما در این شش سال حتی یک بار هم مجلس از او توضیح نخواست.
مجلس نباید منتظر استعفا باشد بلکه باید عزل کند
قدیری‌ابیانه در پاسخ به زیباکلام گفت: تا آنجا که اطلاع دارم حداقل کمیسیون امنیت ملی جلساتی در خصوص موضوع هسته ای داشت؛ چگونه تعداد جلسات مجلس در این خصوص صفر است؟
،وی ادامه داد: مجلس ریل گذاری می کند، قانون وضع می کند، نظارت می‌کند و پرسشگری می کند اگر جواب قانع کننده نبود برخورد می کند. دولت باید با مجلس هماهنگ و مجلس با دولت همکاری کند. دولت باید مطابق قانون عمل کند. آقای احمدی‌نژاد در برخی مواقع طبق قانون عمل نمی‌کرد، دولت فعلی نیز قانون حذف یارانه دهک پردرآمد که مجلس آن را تصویب کرده را اجرا نمی کند. اینجا باید مجلس برخورد کند.
سفیر اسبق ایران در مکزیک اظهار کرد: برخی از دولتمردان به راحتی دروغ می‌گویند و آمارهای فریبکارانه می دهند و مجلس کاری ندارد. در کشورهای اورپایی وزرا به دلیل برخی تخلفات استعفا می دهند، مجلس نباید منتظر استعفا باشد بلکه باید عزل کند.
وی اضافه کرد: اگر مجلس بخواهد وزیری را استیضاح کند‍‌، وزرا به نمایندگان پیامک می‌دهند که استیضاح نکنید و هر چه می خواهید به شما می دهیم. این فساد و تبانی است؛ در کل معتقدم مجلس ششم بدترین مجلس و به دنبال جلب نظر خارج بود و کارهای بسیاری در این خصوص انجام داد.
ترس از رد صلاحیت، قدرت و اقتدار را از مجلس گرفته است
زیباکلام نیز با اشاره به رد صلاحیت ها در انتخابات مجلس گفت: در نظام های مردم سالاری هر فردی حق دارد وارد رقابت انتخابات شود و این تشخیص افراد و مردم است که به او رأی دهند یا ندهند و این که نهادی مومن‌تر، آگاه تر و دل‌سوزتر وجود ندارد که بگوید به چه فردی رای دهید و به چه فرد دیگری رای ندهید. این فریب بزرگی است.
وی ادامه داد: رد صلاحیت نشان داد تنها چیزی که مطرح نیست دلسوزی برای مردم است و تنها استحکام پایه قدرت مهم است؛ بررسی کنید در کدام کشور توسعه یافته این بساطی که شورای نگهبان در کشور راه انداخته، وجود دارد؟ از زمان ثبت‌نام کاندیدا و تا شب انتخابات همواره بحث تایید و رد صلاحیت مطرح می‌شود و حاصل این کارها مجالسی است که اگر مملکت را آب ببرد نمایندگان خواب هستند.
استاد دانشگاه تهران با بیان این که ترس از رد صلاحیت نمایندگان مجلس در دوره‌های بعدی قدرت و اقتدار را از مجلس گرفته است، عنوان کرد: هفت میلیون بیکار در کشور داریم؛ این وضعیت یک شبه به وجود نیامد اما مجالس هفتم، هشتم و نهم چرا راهکاری برای این معضل پیدا نکرده‌اند. فسادهایی در کشور وجود دارد که از ارقام و حساب خارج شده اما مجلس چند بار به موضوع فساد ورود جدی کرده است؟
قدیری‌ابیانه در پاسخ به زیباکلام گفت: آیا در مجلس ششم این سوالات را از آقای خاتمی هم پرسیدید؟
وی در خصوص صحبت‌های درباره شورای نگهبان عنوان کرد: شرط نظام اسلامی این است که هر فرد برای پذیرش مسئولیت باید احراز صلاحیت شود و کسانی مسئولیت می‌پذیرند که اسلام و نظام را قبول داشته باشند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.