خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر : 31643
Share

کریمی :سیلاب به صنعت زنبورداری خوزستان هم خسارت زد

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به خسارات و آسیب‌های ناشی از سیلاب اخیر به کندوهای عسل استان، گفت: 6 تا 8 هزار کندوی عسل به صورت کامل دچار آبگرفتگی و آب‌بردگی شدند و آسیب دیدند.

رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان با اشاره به خسارات و آسیب‌های ناشی از سیلاب اخیر به کندوهای عسل استان، گفت:  6 تا 8 هزار کندوی عسل به صورت کامل دچار آبگرفتگی و آب‌بردگی شدند و آسیب دیدند.
امین کریمی اظهار کرد: با توجه به اینکه انتقال زنبور عسل به راحتی قابل انجام نیست، زنبورستان‌هایی که در مسیر سیلاب قرار داشتند، بیشتر از دامپروری‌های دیگر در معرض خطر قرار گرفتند.
وی افزود: پیش از وقوع سیلاب از طریق سامانه پیامکی به زنبورداران هشدار و اطلاع دادیم که هر چه سریعتر از مناطق عبور سیل فاصله بگیرند.
کریمی تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه برداشت عسل بهاره هستیم، پس از اتمام برداشت از عسل‌ها نمونه گیری و آن را به صندوق زنبور عسل کشور در تهران به منظور کنترل کیفیت ارسال می‌کنیم.
وی با بیان اینکه متأسفانه در خوزستان آزمایشگاه کنترل کیفیت عسل وجود ندارد، خاطرنشان کرد: پس از اعلام نتایج آزمایشات لازم و خرید محصولات زنبورداران، اصناف می‌توانند با مراجعه به اتحادیه جهت دریافت و خرید عسل مناسب و مطمئن اقدام کنند.
کریمی، پرنده زنبورخوار را همچنان مشکل اصلی صنعت زنبورداری استان دانست و بیان کرد: زنبورداران خواهان انجام تحقیقات مناسب در این زمینه هستند و با توجه به اینکه این پرنده تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد، بعضاً مشاهده می‌شود تصاویری از پرنده زنبورخوار کشته‌شده به دست زنبورداران، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود و در ضمن آن زنبوردار را با عنوان خودخواه یا الفاظ مناسب دیگر توصیف می‌کنند.
وی بیان کرد: متأسفانه مردم به علت عدم آگاهی کافی، زنبور عسلی که مهمترین نقش را در محیط زیست و طبیعت دارد را نمی‌بینند و تنها به پرنده خوش رنگ و لعابی توجه می‌کنند که با توجه به آمار اعلام‌شده در چند سال اخیر جمعیت آن‌ها افزایش یافته و به آفتی برای زنبورها تبدیل شده است.
کریمی گفت: مردم چشم خود را به زنبور عسلی که به علت کوچک بودن، کوچک شمرده می‌شود، می‌بندند و پرنده رنگارنگ و کشته‌شده و قابل شمارش را می‌بینند و به تبع هیاهوهایی در خصوص کشتار این پرنده ایجاد و اقدام به گرفتن عکس از پرنده‌های زنبورخوار کشته‌شده می‌کنند اما هیچ کس از میلیون‌ها زنبور خوزستان که باید کار گرده افشانی را انجام دهند و در طبیعت به وسیله این پرنده از بین می‌روند، عکسی نمی‌گیرد.
رییس اتحادیه زنبورداران خوزستان همچنین از مردم و اصناف و مغازه داران خواست تا با مراجعه به مراکز معتبر و مطمئن فروش عسل اقدام به تهیه عسل مورد نیاز خود کنند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.