خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹
کد خبر : 26947
Share
مجلس نهم؛ نتیجه قهر با صندوق‌های رای

در پارلمان دهم قلدرها جای خود را به قلندرها بدهند

اسفند 94 فرصت جبران خطای گذشته است. حضور پرشور مردم در این انتخابات و رای به جریان اعتدال چه اصول گرا و چه اصلاح طلب، می‌تواند پایانی باشد بر حضور جریان تندرو در قدرت.حوادث روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب طرح برجام به ویژه تهدید به اعدام

اسفند 94 فرصت جبران خطای گذشته است. حضور پرشور مردم در این انتخابات و رای به جریان اعتدال چه اصول گرا و چه اصلاح طلب، می‌تواند پایانی باشد بر حضور جریان تندرو در قدرت.
حوادث روز گذشته مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب طرح برجام به ویژه تهدید به اعدام و دفن کردن ظریف و صالحی در  راکتور اراک باعث شد تا بسیاری از طرفداران دولت و مخالفان جریان تندروی در کشور از خود سوال کنند که آیا این مجلس، پارلمان جمهوری اسلامی ایران است؟ آیا این قوه مقننه همان مجلسی است که امام (ره) فرمود در راس امور کشور است؟
متاسفانه در پاسخ به این سوال‌ها باید گفت:«بله». آری، تمام اتفاقات دیروز مجلس واقعی بود و بخش تندرو سیاسی کشور در حال جولان دادن در پارلمان است. نمی‌شود به آنها ایراد گرفت. این نحله بعد از انتخابات ریاست جمهوری  تصمیم گرفته‌اند به هر شکل ممکن، دولت روحانی را ناکارآمد نشان دهند. می‌بینید که وزیر و معاون دولت را تهدید به قتل می‌کنند. از آنها انتظاری نیست اما این مجلس به خاطر سهل انگاری بخشی از جامعه شکل گرفت. تقصیر را باید به گردن خودمان بیندازیم نه جریان افراطی!
اشکال کار از آنجا نشاط می‌گیرد که بخشی از جامعه به بهانه‌های مختلف با صندوق رای قهر می‌کنند. در انتخابات مجلس نهم نیز شاهد همین قهر از سوی بخشی از جامعه بودیم. برخی تصور می‌کردند که با نرفتن به حوزه‌های رای گیری و رای ندادن می‌توانند حرف خود را به گوش مسئولان برسانند و به اصطلاح اعتراض کنند. حاصل این قهر در انتخابات مجلس نهم، پیروزی جریان افراطی در مجلس بود. طرفداران این جریان با استفاده از این قهر سیاسی با صندوق‌های رای، نفرات خود را راهی پارلمان کرد که حاصل آن نیز می‌شود حوادث روز گذشته مجلس شورای اسلامی.
پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نشان داد که قهر با صندوق‌های رای یک اشتباه بزرگ و تاریخی است. اگر همین افراد در انتخابات ریاست جمهوری نیز بر رفتار خود اصرار می‌کردند فردی به غیر از روحانی و شاید هم سعید جلیلی به قدرت می‌رسید و امروز ما شاهد هم زبانی مجلس و دولت در تندروی بودیم. مشارکت در انتخابات‌ یعنی پیروزی جریان اعتدال، یعنی برتری گفتمان عدالت محور بر گفتمان افراط و تندروی.
به عقیده نگارنده امروز کسانی که در راس تحریم انتخابات بودند مقصر اصلی ظهور جریان تندروی در کشور هستند. اگر آنها بر طبل تحریم نمی‌کوبیدند و اجازه می‌دادند مردم در فضایی آرام به پای صندوق‌های رای بروند امروز شاهد حضور امثال د رسايي، عليرضا زاکاني، مهدي کوچک‌زاده، مهرداد بذرپاش، روح الله حسینیان و ... نبودیم.
هنوز هم دیر نیست و آزمونی دیگر در پیش است. اسفند 94 فرصت جبران خطای گذشته است. حضور پرشور مردم در این انتخابات و رای به جریان اعتدال چه اصول گرا و چه اصلاح طلب، می‌تواند پایانی باشد بر حضور جریان تندرو در قدرت. شاید بتوان گفت که مردم باید در اسفند 94 کار نیمه تمام خود در خرداد 92 را تمام کنند و مجلس عقلانیت را در کنار دولت اعتدال تشکیل دهند.  مردم باید بدانند که دیگر نباید شاهد حضور جریان‌های تندرو در خانه ملت باشیم. مجلس دیگر جای رسایی، کوچک زاده و حسینیان نیست  و آنها باید جای خود را به قلندرانی بدهند که قلدری کردن بلد نیستند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.