خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸
کد خبر : 26902
Share
همایش سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال

انتقاد روحانی از طولانی شدن اجرای توافق هسته‌ای

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در تیرماه سال جاری توافق هسته ای به پایان رسیده بود و انتظار بود که بعد از چند هفته شاهد اجرای آن باشیم، گفت: کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق بر برخی مشکلات اقتصادی در کشور خواهد افزود.حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نخستین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: توافق هسته ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان است.

 رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در تیرماه سال جاری توافق هسته ای به پایان رسیده بود و انتظار بود که بعد از چند هفته شاهد اجرای آن باشیم، گفت: کاهش قیمت نفت و طولانی شدن اجرای توافق بر برخی مشکلات اقتصادی در کشور خواهد افزود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نخستین همایش بین المللی سیاست های صنعتی و تجاری برای توسعه صادرات و اشتغال که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، افزود: توافق هسته ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان است.

گزیده سخنان روحانی را در ادامه می خوانید:

  • در یک مسئله پیچیده بین المللی کشوری همچون ایران با 6 قدرت جهانی مواجه بود که بعد از دو سال تلاش و مذاکره به همان نقطه ای رسید که از روز اول دولت اعلام کرد که هدف در این مذاکرات نتیجه برد - برد است و ما به این نتیجه دست یافتیم.
  • رییس جمهوری تصریح کرد: میز دیپلماسی برای اولین بار در دهه های اخیر نشان داد که قدرت منطق می تواند بر قدرت تهدید و فشار پیروز شود.
  • ما به دنبال توافق هسته ای نبودیم که مشکل هسته ای را حل کنیم، اگرچه می خواستیم مشکل هسته ای حل شود اما به دنبال توافق بودیم تا فضای جدیدی در منطقه و جهان ایجاد شود و این فضا برای ما اهمیت دارد.
  • البته در کنار مشکلات کاهش نفت با یک مشکل دیگر که زمان آن را قبلا کوتاه تر پیش بینی می کردیم مواجه شدیم که آن زمان اجرای توافق بود.
  • افراطیون آمریکا سنگی را جلوی راه انداختند و آن موضوع هسته ای که بحثی بین المللی بود و برای کشورها ملی محسوب می شد را به موضوع حزبی تبدیل کردند و این خطای بزرگی در سیاست های آمریکا است که یک موضوع ملی و بین المللی به دعوای حزبی تبدیل می شود.
  • انتخابات با همه زیبایی ها در کشورها، دردسرهایی هم دارد و در آمریکا و آستانه انتخابات دچار فراز و نشیب شدند و در ایران هم اگر فراز و نشیب مختصری است موضوع انتخابات است.
  • این موضوعات باعث شد یک مساله بین المللی در آمریکا به مساله حزبی تبدیل شود تا آن را به کنگره ارجاع دهند. در صورتی که ربطی به کنگره نداشت چرا که هفت کشور توافق کردند و در سازمان ملل در دستور کار قرار گرفت یعنی موضوع بین المللی است و داخلی نیست.
  • به هر دلیل این داستان باعث شد اجرای توافق به تاخیر بیفتد و این فاصله زمانی اجرای توافق برای اقتصاد دردسر آفرین است چرا که خریدار ممکن است بگوید صبر کنیم تا تحریم ها برداشته شود و وضع بهتر شود و از طرفی تقاضا را در بازار دچار مشکل می کند.
  • از طرفی دیگر برنامه ریزی های صورت گرفته برای ورود سرمایه گذاری و اجرای قراردادها به تعویق می افتد.
  • در این حالت دو انتظار برای خریدار داخلی و فعالان اقتصادی دنیا به وجود آمده است که بر بازار و تولید تاثیرگذار بوده است. این انتظار باعث می شود مشکلاتی را در ماه های پیش رو داشته باشیم.
  • اگرچه هر چه جلو می رویم، زمان کوتاه تر شده و ان شاء الله بی تردید شاهد جهش در حرکت اقتصادی، رونق اقتصادی تعاملی با دنیا، حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور و ورود فناوری های نوین خواهیم بود.
  • در دهه 60 در ایران نرخ رشد جمعیت افزایش یافت و نوزادانی حضور یافتند که دوران کودکی آنها در شرایط جنگ تحمیلی آغاز گردید و همه اینها برای دهه 80 برای ورود به بازار کار آماده شدند و این درست دورانی بود که درآمد نفتی بیش از حد انتظار افزایش یافت و نفت به بشکه ای 143 دلار رسید.
  • درآمد بسیار عظیم در سایه صادرات نفت و میعانات نفتی به دست آمد که بهترین فرصت برای این که اشتغال ایجاد شود، متاسفانه از سال 85 تا 90 به رغم آن که وضع درآمد نفتی بسیار خوب بود، اشتغال خالص تقریبا صفر است.
  • دولت یازدهم از طرفی تورم و از طرفی رکود و از طرفی خیل بیکاران و از طرفی هم ترکیب نیروهای کار عوض شده را دارد که بخشی از تحصیلکرده و بخشی بانوان می باشند و باید برای ترکیب جدید اشتغال آفرینی کند.
  • تصمیم این بود تا برای اشتغال، رونق و توسعه پایدار برنامه ریزی شود تا در برخی صنایع به دنبال صنایع پایین دستی باشیم و این حرکت در سال های 92 و 93 برای خروج از رکود آغاز شد و لایحه مربوطه به مجلس شورای اسلامی ارسال شد اما با این مساله در تابستان سال 93 با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن زمان مذاکرات و اجرای آن مواجه شدیم.
  • تلاش دولت بر این است که مسیر را ادامه دهد. هم در جهت رونق اقتصادی، هم برای اشتغالزایی و هم برای صادرات غیرنفتی برنامه ریزی های جامع را در نظر گرفته است.
  • ممکن است تولیدگران سوال کنند که آیا واقعا رقابت سالم و آزادی وجود دارد؟ و آیا رقیب ما فقط قدرت های اقتصادی هستند؟ آیا سیاست های دولت باثبات خواهد ماند؟ آیا قوه قضاییه و مقننه به دنبال تصویب قوانین و اجرای قوانینی که مشکلی برای تولیدگران ایجاد نکند خواهند بود و آیا اگر در کشور کارآفرین و معروف شدم کسی نمی آید بگوید چرا این قدر زود و سریع از لحاظ مالی بالا رفتید؟
  • آیا انرژی لازم برای تولیدگر و کارآفرین به طور مستمر وجود دارد؟ آیا نمی گویید تابستان برق کم است و در زمستان کم داریم؟ و آیا دولت قول تولید انرژی برای تولیدگران را می دهد؟ آیا دولت فضای سالم تعامل با جهان را ادامه خواهد داد؟ آیا اگر منابع مالی داخلی کمک نکند می توانم از خارج کمک بگیرم؟ و آیا مسیر و دروازه های صادرات باز خواهد ماند؟
  • دولت موظف است به این سوالات پاسخ دهد و رئیس جمهوری موظف است به وعده هایی که به مردم داده پاسخ دهد و به کارآفرینان و تولیدگران اعتماد بخشد.
  • حمایت دولت، قوای سه گانه و رهبر معظم انقلاب پشت سر تولید است و ابلاغ سیاست های کلی اقتصادی مقاومتی به این معنا است که تمام نظام پشت سر تولید است.
  • دولت متعهد است برای هرگونه حمایت، کمک، ایجاد تسهیلات لازم و رفع موانع برای دستیابی به اهداف تولیدگران و کارآفرینان اقدام کند.
  • البته از ابتدای تابستان امسال تیم اقتصادی را خواستم تا به دلیل کاهش قیمت نفت و تاخیر در اجرای توافق هسته ای که ممکن است با مشکلات جدیدی مواجه باشیم، فصل سیاستی جدیدی برای 6 ماهه دوم سال ارایه دهند که این کار انجام شده است و ابعاد مختلف در نظر گرفته شده است.

پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.