خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر : 25980
Share

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: اکثر نمایندگان موافق کلیات برجام هستند

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد یک ساله دولت یازدهم گفت: در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، آنچه باید حاصل می‌شد بدست نیامده است.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد یک ساله دولت یازدهم گفت: در حوزه اقتصاد و معیشت مردم، آنچه باید حاصل می‌شد بدست نیامده است.
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا ، یکی از فعالیت‌های مهم دولت را در حوزه سیاست خارجی و روابط خارجی دانست و تصریح کرد: در این نکته برداشت من این است که دولت به خصوص در بحث هسته‌ای خوب عمل کرده است و موضوعی که می‌توان آن را چالش مهم دنیا با ایران و ایران با دنیا، نام برد دولت و وزارت خارجه با تلاش پیوسته توانستند این مساله را به سرانجام برسانند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: این توافق در عین حال که ممکن است همه خواسته‌های ما را تامین نکرده باشد، ولی با توجه به نگاه جمهوری اسلامی در این توافق خواسته‌هایمان را می‌توانیم ببینیم و ضمن این که مساله هسته ای یک چالش مهمی بود و طرف‌های مقابل حاضر نبودند ما را به عنوان یک کشور هسته‌ای ببینید، امروز در این توافق به این که ایران به عنوان یک کشور هسته‌ای حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای را دارد و می‌تواند سانتریفیوژ داشته باشند، اذعان کردند.
وی با مثبت خواندن این نکات در توافق هسته‌ای و سیاست خارجی، ادامه داد: گرچه هنوز به مراحل اجرایی آن نرسیدیم ولی همین مقدمات کار یک امیدواری در جامعه ایجاد کرده و امیدواریم که وزارت امور خارجه مسائل را در اجرا هم به خوبی رصد کند و مراحل اجرایی هم مرحله به مرحله به خوبی پیاده شود.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بحث تحریم‌ها مشکلاتی به وجود آورده بود که پیش بینی‌های انجام گرفته در برجام، زمینه لغو آنها را فراهم می‌کند و مسائل دیگری از جمله قطعنامه‌هایی که ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل علیه ایران صادر شدند، همیشه به عنوان یک اهرم فشار بر ما وارد بود، اما در این قطعنامه جدید شورای امنیت بعد از توافق، این مساله و تحریم‌ها نیز به نحوی لغو می شود.
وی یکی از محورهای عملکرد دولت را تلاش برای دستیابی به این توافق خواند و گفت: این توافق طبیعتا می‌تواند برای دولت زمینه‌های مناسبی را فراهم کند، بطوری که محدودیت‌هایی که تاکنون برای دولت وجود داشته با این توافق، از بین برود و شرایط مناسبی را پیش روی دولت قرار دهد و روابط ما را با دنیا را کم هزینه‌تر کند.
سبحانی نیا در ادامه تصریح کرد: در این دو سال در زمینه اقتصادی یا معیشتی مردم، انتظار بیشتری از دولت می رفت. ولی در این حوزه‌ها هنوز آنچه که باید حاصل می شد به دست نیامده است.
وی در خصوص منتقدان دولت گفت: یک سری از منتقدان طبعا منتقد هستند و به این مسائل هم ممکن است راضی نشوند و یک سری منتقدان دلسوزی هستند که اگر انتقادی هم داشته باشند، در این عرصه سیاست خارجی این دستاوردها را برای دولت مثبت تلقی می‌کنند.
این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: این که ما همه این مشکلات را ربط دهیم به چالش‌های مربوط به تحریم‌ها خیلی منطقی نیست، ولی حتما درصدی هم از این مسائل مربوط می شود به روابط ما با دنیا که این قسمت با این توافق می تواند به تدریج رفع شود.
وی در خصوص بررسی توافق هسته ای در مجلس اظهار نظر کرد: اصل 77 و 125 قانون اساسی صراحت دارد هر تعهد الزام آوری برای جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی و معاهده‌ای که برای کشور تعهد ایجاد کند باید حتما در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب نمایندگان برسد.
وی ادامه داد: با این حال برخی هم برداشت دیگری دارند. باید ببینیم که در روزهای آینده چه جمع بندی خواهد شد، الان قالب نمایندگان در مجلس و همچنین حقوقدانان این اعتقاد را دارند که برجام همان معاهده است که برای دولت ایجاد تعهد می‌کند و لذا باید در مجلس مطرح شود.
سبحانی‌نیا تصریح کرد: بنابراین اگر برجام در مجلس مطرح شود به معنای رد آن در مجلس نیست و بسیاری از نمایندگان با کلیات برجام موافق هستند ولی دغدغه هایی دارند که اینها با توضیحات و تبیین موضوع از سوی مسئولین ذی ربط رفع می شود.
وی با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه اقتصادی گفت: در بخش‌های اقتصادی، انتظار می‌رفت دولت بتواند گام‌های موثرتری بردارد ولی در این بخش‌ها آن طور که مورد انتظار مردم بود قدم برداشته نشد.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین دولت در عرصه مساله اشتغال و مساله جوانان به دلیل محدودیت ها و مشکلات بخش صنعت، نتوانست میزان اشتغالی که مورد انتظار بود را ایجاد کند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.