خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۴
کد خبر : 24118
Share
آلن ایر: انشاالله در چند روز آینده به توافق می‌رسیم

اگر لوزان مبنا بماند، کار نگارش متن و ضمایم تمام می شود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا معتقد است که توافق هسته ای در چند روز آینده حاصل و تحریم ها برداشته می شود.ایران و 1+5 برای اتمام نگارش متن توافق هسته ای و برداشته شدن پرانتزها، واپسین تلاش های خود را می کنند؛ هرچند امروز سه شنبه آخرین روز مهلت

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا معتقد است که توافق هسته ای در چند روز آینده حاصل و تحریم ها برداشته می شود.
ایران و 1+5 برای اتمام نگارش متن توافق هسته ای و برداشته شدن پرانتزها، واپسین تلاش های خود را می کنند؛ هرچند امروز سه شنبه آخرین روز مهلت تعیین شده است و به گفته مذاکره کنندگان مذاکرات در چند روز آینده نیز ادامه خواهد داشت.
نگارش متن توافق هسته ای بر اساس راه حل های لوزان اما به زعم مذاکره کنندگان و مقامات آگاه پیشرفت قابل توجهی داشته است و بسیاری از اختلافات حل شده اما همچنان چند پرانتز مهم باقی مانده است که تنها اراده سیاسی می تواند سرنوشت آنها را روشن کند؛ البته تفسیر مغایر آمریکایی ها از تفاهم لوزان آن هم بر سر سانتریفیوژهای اراک کار را سخت تر نیز کرده است.
در این بین، نگرانی ها از سنگ اندازی اسرائیل، عربستان سعودی و در راس آنها فرانسه در چند روز آینده همچنان بر مذاکرات سایه انداخته است آنچنان که فابیوس فرانسوی در بدو ورود به وین از سه شرط خود برای دستیابی به توافق هسته ای گفت و تاکید کرد که بدون دستیابی به این سه شرط، توافقی در کار نخواهد بود.
«آلن ایر» سخنگوی وزرات خارجه آمریکا، یکی از همراهان تیم مذاکره کننده واشنگتن در مذاکرات هسته ای است که در میان سکوت رسانه ای مقامات و مذاکره کنندگان روی خوشی به خبرنگاران ایرانی نشان می دهد و اغلب آمادگی خود را برای پاسخ دادن به سوالات و ابهامات عنوان می کند؛ سخنگوی فارسی زبانی که طی 2 سال گذشته در فضای مجازی و رسانه ای ایران جای خود را باز کرده است.
خبرنگاران در گفت وگو با آلن ایر از جاسوسی اسرائیل از هتل محل مذاکرات و گام های فرانسه برای به حاشیه کشاندن مذاکرات هسته ای و مانع تراشی های احتمالی پرسید؛ آلن ایر در پاسخ به سوال نخستِ با ادعای اینکه در اثر عدم همکاری ایران در مورد برنامه هسته ای اش و عدم شفافیت آن برنامه نه تنها فرانسه، عربستان و اسرائیل بلکه اکثر کشورهای دنیا نگران شده اند، گفت: گروه پنج بعلاوه یک دنبال آن هست که این نگرانی ها رفع شود تا در این مورد آسوده خاطر شویم،  انشاالله می توانیم در چند روز آینده به توافق جامع برسیم تا این نگرانی ها برطرف شود و تحریم های هسته ای لغو شوند.
وی در پاسخ به دومین سوال درباره اینکه آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 چه تمهیداتی برای مقابله با این مانع تراشی ها برای رسیدن به توافق نهایی در نظر گرفته اند نیز با بیان اینکه فرض پشت سر این سوال درست نیست، گفت:  ایران مدعی آن است که در پی دستیابی به تسلیحات هسته ای نیست و اگر چنین باشد اثبات آن نسبتا آسان است؛  حالا همه ما در شهر وین گرد هم آمده ایم تا کار لوزان را به اتمام برسانیم؛ اگر تفاهم لوزان مبنای عمل ما بماند می توانیم کار نگارش متن و ضمايم را تمام کنیم.
آلن ایر با سخت ارزیابی کردن فاصله باقی مانده تا توافق نهایی هسته ای، تاکید کرد: پیشرفت های قابل توجهی که تقریبا در دو سال اخیر داشته ایم را نباید دست کم بگیریم، در این مسیر خیلی جلو رفته ایم.  اما کماکان اختلافات مهمی و پرانتز هایی که باید پاک شوند سرجای خود باقی مانده اند، هدف ما رسیدن به توافق جامع مد نظر همه طرف ها براساس تفاهم لوزان است. 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه مقامات آمریکایی بارها اعلام کرده اند که خواستار توافق با ایران هستند، افزود: رسیدن به توافق جامع از طریق مذاکرات برای حل مسالمت آمیز این بحران هسته ای بهترین گزینه در دست همه ما است. به نظر ما حل این معضل به نفع همه طرف ها و واقعا بازی برد - برد است که منافع ملی همه طرفین را پیش خواهد برد. و ناگفته پیدا است که برای تحقق این هدف آمریکا صد در صد اراده سیاسی و انعطاف پذیری لازم و کافی را از خود نشان داده،‌ می دهد و خواهد داد،‌ و امید ما این است ما موفق به تکمیل کار لوزان بشویم.
 وی در پاسخ به این سوال که چه تحلیلی از صبح روز بعد از اعلام توافق هسته ای دارد نیز گفت: اگر موفق به حصول توافق جامع مورد پسند همه باشیم و کار اجرای آن شروع شود، ارزش رویکرد تعامل سازنده و دیپلماسی پویا ثابت خواهد شد.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.