خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸
کد خبر : 22652
Share

نگاهی به وضعیت اصولگرایان و ائتلاف‌های احتمالی؛ بازی "باهنر"

محمد رضا باهنر یکی از چهره‌های اثرگذار در انتخابات مجلس دهم خواهد بود. ائتلاف‌های احتمالی میان طیف‌های مختلف این جریان حول محور او است و اختلافاتش با دیگر چهره‌ها از جمله چالش‌های اصولگرایان است.

محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی را می‌توان یکی از چهره‌های مطرح و اثر گذار در انتخابات آتی دانست. اظهارنظرهای اخیر او روشن می‌کند که برنامه‌هایی برای این انتخابات و شکل دادن به ترکیب مجلس آتی دارد. به همین خاطر اختلافات او با دیگر چهره‌های اصولگرا و تمایل‌های او برای ائتلاف با برخی گروه‌ها به نوبه خود قابل توجه است و می‌توان وضعیت جریان اصولگرا را تا حدی روشن کند.
باهنر که در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم، هشتم و نهم نماینده مجلس بوده است با توجه به سابقه طولانی فعالیت در پارلمان و قدرت چانه زنی به سلطان لابی معروف است. اثرگذاری وی، بعد از فوت مرحوم عسگراولادی و به عهده گرفتن ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری از قبل بش‌تر شده و باید دید که چگونه از ظرفیت‌های این جبهه برای دستیابی به اهداف جریان خود استفاده می‌کند.
تبدیل شدن به مکانی برای صله رحم سیاسی، تبدیل شدن به حزب جامع و فراگیر در بدنه اصول‌گرایی، تنظیم برنامه‌های خود در راستای ایجاد ائتلافی به منظور حضور مشخص و مقطعی سایر احزاب اصول‌گرا؛ سه سناریویی است که باهنر چندی قبل برای جبهه پیروان خط امام ترسیم کرد و گفت «امکان تبدیل این جبهه به حزب در مقطع زمانی کنونی وجود ندارد... مقرر شد فعالیت‌های این تشکل عظیم اصول گرایی در جهت هماهنگ سازی گروه‌ها و تشکل‌های اصول گرا و با کیفیت سازی آن‌ها سامان دهی و سازمان دهی شود.»
به این ترتیب روشن است که او قصد دارد در چارچوب این جبهه نقش محوری جریان اصولگرا را به عهده گیرد و با همراه کردن دیگر طیف‌ها، اجماع لازم برای پیروزی در انتخابات آتی را فراهم آورد.
بدون شک چگونگی به عهده گرفتن این نقش و ائتلاف‌های درونی جریان اصولگرا در این مقطع زمانی که چند ماه تا انتخابات باقی است اهمیت ویژه ای دارد زیرا اصولگرایان بیش از رقبای اصلاح طلب خود با چالش وحدت و محوریت مواجه هستند. اختلافات میان چهره‌های اصولگرا و سهم خواهی طیف‌های تندرو‌ها دست یابی به هدف مورد نظر را سخت کرده است و باهنر برای فائق آمدن بر این مسایل باید برنامه ویژه ای داشته باشد.
اظهارات اخیر او نشان دهنده تمایل به داشتن نقش محوری و پیروزی در انتخابات آتی به بهای ائتلاف و کنار آمدن با طیف‌های تندرو است. این‌‌ همان رویکردی که اصولگرایان میانه رو از آن اجتناب می‌کنند زیرا گروه‌های سنتی‌تر استقرار مجلسی متعادل، عقلانی و منطقی در کنار اصلاح طلبان را به استقرار مجلسی با اکثریت اصولگرا که تندرو‌ها در راس آن باشند؛ ترجیح می‌دهند.
باهنر در ماه‌های اخیر بار‌ها از امکان ائتلاف با جبهه پایداری‌ها سخن گفته و احتمال ائتلاف با اصلاح طلبان میان رو را محکوم به شکست دانسته است. نکته قابل توجه آن است که او ضمن تمایل استفاده از ظرفیت‌های پایداری بر ضرورت ائتلاف زیر چتر جامعتین نیز تاکید کرده است. بعد از آن بود که حزب موتلفه - یکی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری - نشستی سه‌جانبه با حضور جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران برگزار کرد. نشستی که طرفین از برگزاری آن استقبال کرده و بر ادامه آن تاکید کردند.
باهنر چند روز قبل نیز بار دیگر در مورد ائتلاف‌های درون جریان اصولگرا صحبت کرد و گفت «ما در ائتلاف‌هایمان دو خط قرمز داریم؛ فتنه و انحراف و مراقبت می‌کنیم که این دو جریان وارد ائتلاف نشوند و در آن نفوذ نکنند اما مابقی قابل مذاکره هستند.»
این اظهارات در حالی عنوان می‌شود که نیروهای نزدیک به احمدی‌نژاد نیز دست به کار شده و فعالیت‌های خود را برای حضور در انتخابات مجلس آغاز کرده‌اند. به نظر می‌رسد که احتمال ائتلاف آنان و جبهه پایداری وجود دارد. حرف‌های باهنر - «درباره آقای احمدی‌نژاد باید گفت گروه‌هایی که با ایشان همراه بودند یک شخصیت حقوقی واحد ندارند، کسانی بودند که زمان دولت آقای احمدی‌نژاد با ایشان اختلاف پیدا کردند ولی تا پایان کار با ایشان کار کردند اما اکنون با ایشان ارتباط ندارند. برخی هم به شرط اصلاح برخی مواضع با آقای احمدی‌نژاد ارتباط دارند و برخی هم با پذیرش همین مواضع ارتباطشان را حفظ کرده‌اند.» - نیز در این خصوص تایید می‌کند که ائتلاف آن‌ها دور از انتظار نخواهد بود.
فراموش نکنیم که روابط و نسبت‌های فامیلی هیچ وقت در عالم سیاست بی‌اثر نیست لذا نسبت فامیلی باهنر با ثمره هاشمی دستیار ارشد احمدی‌نژاد را نیز می‌توان یکی دیگر از عوامل شکل دادن به این ائتلاف سیاسی دانست.
علاوه بر این‌ها، تاکید باهنر بر دادن نقش محوری به جامعتین نیز نکته قابل توجه دیگری است. او در نشست اخیر خود گفته بود که «علاقمندیم که جامعتین محور و میزبان باشند... هفته گذشته هم بنا بود اولین جلسه رسمی در حضور آیت‌الله موحدی کرمانی برگزار شود... منتظریم این دعوت انجام شود. در این جلسه هم جبهه پیروان و هم جبهه پایداری حضور دارند و مذاکرات جلو می‌رود.»
اگر کار در ارودگاه اصولگرایی‌‌ همان طور که باهنر می‌گوید، پیش رود؛ جامعتین، جبهه پیروان خط امام، جبهه پایداری و احمدی نژادی‌ها با هم در یک سو قرا می‌گیرند و طیف نزدیک به علی لاریجانی در سوی دیگر.
اختلافات رییس و نایب رییس مجلس شورای اسلامی در انتخابات آتی از آن جهت قابل توجه است که طیف میانه رو با محوریت لاریجانی به ائتلاف با نزدیکان دولت و اصلاح طلبان میانه رو تمایل دارند و باهنر و همفکرانش این رویکرد را نمی‌پسندند.
به هر حال نمی‌توان انکار کرد که فراکسیون روهروان ولایت با محوریت علی لاریجانی حزب چه حزب بشود و چه نشود در انتخابات مجلس دهم نقش تعیین کننده ایی خواهد داشت لذا باید دید که این گروه چه موضعی را در پیش می‌گیرند. اینکه با دعوت جامعتین در کنار تندرو‌ها قرار می‌گیرند و یا اینکه در کنار اعتدال گراهای مجلس و لاریجانی می‌ماند به طور حتم نقش موثری در وحدت اصولگرایان خواهد داشت.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.