خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
کد خبر : 22651
Share

اصلاح طلبان با شورای نگهبان مذاکره می‌کنند؟

"اصلاح طلبان با استفاده از تجربیات گذشته می‌توانند مشکل رد صلاحیت‌ها را حل کنند." یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این مطلب گفت: تعامل با کارگزاران انتخابات روش مفیدی است که باید دید سران جریان اصلاحات در مورد آنچه تصمیمی می‌گیرند.

فضای سیاسی در کشور انتخاباتی است و هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در حال تعیین استراتژی خود برای حضور در انتخابات پیش رو هستند. اصلاح طلبان اگر چه با روی کار آمدن دولت اعتدالگرای روحانی به یک موافقیت نسبی در انتخابات ریاست جمهور رسیده و اکنون به کسب اکثریت مجلس نیز امید بسته‌اند اما هنوز هم با چالش‌های قابل توجهی مانند گذر از فیلتر شورای نگهبان و تایید صلاحیت کاندیداهای خود مواجه هستند.
یافتن راهی برای عبور از این مساله آنقدر جدی است که موسوی لاری رییس شورای راهبردی اصلاح طلبان در گفت‌و‌گویی از احتمال رایزنی و تعامل با کارگزاران انتخابات سخن می‌گوید.
اکنون باید دید که اصلاح طلبان با استفاده از این روش می‌توانند گامی به پیش بردارند یا خیر؟ داریوش قنبری، فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه تعامل در هر زمینه ایی مفید و موثر است، گفت: با توجه به اینکه مساله تایید صلاحیت یکی از چالش‌های همیشگی جریان اصلاح طلب بوده است، تعامل با برگزار کنندگان انتخابات می‌تواند در این زمینه اثر گذار باشد.
وی با تاکید بر اینکه تعامل از تنش‌ها و اختلافات می‌کاهد، گفت: حداقل این است که برای کسی ضرر ندارد و می‌توان امیدوار بود که با این روش از هزینه‌های انتخابات کاسته شود.
این نماینده پیشین مجلس همچنین افزایش مشارکت در انتخابات و افزایش اعتماد مردم به انتخابات را از جمله ثمرات استفاده از این روش‌های تعاملی دانست.
قنبری در پاسخ به این پرسش که چرا جریان اصلاح طلب در انتخابات‌های گذشته برای حل مشکل رد صلاحیت‌ها از در تعامل با برگزار کنندگان انتخابات وارد نشده است، گفت: در گذشته نیز تعاملاتی در سطوح دیگر صورت گرفته بود اما ایراداتی داشت که اکنون لازم است با تجدید نظر در مورد آن‌ها اقدام شود.
وی افزود: چارچوب تفکر اصلاح طلبی به طور کلی مقتضی استفاده از رویکرد تعاملی است اما تجربیات گذشته نیز در اتخاذ این تصمیم اهمیت ویژه ایی دارد.
این کار‌شناس مسایل سیاسی در پاسخ به این پرسش که در تجربه‌های گذشته چه ایراداتی باعث شده است که تعامل با برگزار کنندگان انتخابات به نتیجه نرسد، گفت: فضایی که در گذشته وجود داشت باعث شد نتیجه مورد نظر به دست نیاید اما اکنون فضای بهتری برای این تعاملات فراهم است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه واکنش جریان اصولگرا به این موضوع چه خواهد بود، گفت: اصولگرایان نسبت به جریان اصلاحات مشکلات کمتری در خصوص تایید صلاحیت دارند و حتی می‌توان گفت که در بسیاری از موارد تعیین کنندگان قواعد بازی انتخابات هستند اما از آنجایی که این تعامل در قدرت و منابع رقیب آن‌ها اثرگذار خواهد بود حتما واکنش نشان می‌دهند.
قنبری ادامه داد: می‌توان پیش بینی کرد که طیف‌های افراطی اصولگرا از این موضوع استقبال نکنند و در عرصه‌ها و بخش‌های دیگر دست به مانع تراشی بزنند اما طیف‌های میانه رو‌تر که نگاه متعادل تری داشته و منافع ملی و مصالح کشور را در نظر دارند در قبال رویکردهای تعاملی موضع گیری نمی‌کنند.
نماینده پیشین مجلس در خصوص اینکه ورود به تعامل با برگزار کنندگان انتخابات برای کنار زدن چالش رد صلاحیت‌ها چقدر جدی است، گفت: میزان جدی بودن این رویکرد بستگی به اراده سران جریان اصلاحات دارد و آن‌ها باید تشخیص دهند که از این روش چطور استفاده کنند. در حقیقت آنان نقش تعیین کننده و اثرگذار در ترکیب نیروهای اصلاح طلب دارند اما به هر حال مسلم است که این رویکرد نتایج خوبی برای این جریان خواهد داشت.
وی تاکید کرد: وقتی که می‌توان در مسایل سیاست خارجی با دشمنان مذاکره کرد و مسایل را از طریق گفت‌و‌گو حل نمود، منطقی است که در داخل کشور نیز از همین ظرفیت استفاده کرده و کسانی که دراصول اشتراکاتی داریم گفتو گو کنیم. این رویکرد حتی اگر نتیجه ویژه و قابل توجهی نداشته باشد برای کسی ضرر نخواهد داشت.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.