خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر : 22649
Share

دردسر استفاده از بمب‌های خوشه‌ای برای عربستان

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اتهامات مبنی بر اینکه عربستان از بمب‌های خوشه‌ای علیه یمن استفاده می‌کند را بررسی می‌کند اما تاکید کرد که این سلاح‌های خطرناک – از سوی بسیاری از کشورهای جهان منع شده اند- هنوز هم می‌توانند نقشی مناسب در حملات عربستان با حمایت آمریکا داشته باشند.

دیده‌بان حقوق بشر روز یکشنبه اعلام کرد مدارک تصویری و ویدئویی نشان می‌دهد عربستان دست کم دو بار و به صورت جداگانه، از بمب‌های خوشه‌ای در نزدیکی روستاهای استان صعده یمن استفاده کرده است.
این نهاد غیردولتی نتوانست تایید کند که این حملات مرگی به دنبال داشته یا خیر، با این حال انتقادات از ریاض به دلیل تعداد تلفات غیرنظامی در حملات ماه‌های اخیر بسیار جدی بوده و این روند کم کم عصبانیت مقامات دولت اوباما را به دنبال داشته است. سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرد که تاکنون دست کم ۹۴۴ یمنی کشته و سه هزار و ۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند.
جف راتک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوالاتی در مورد گزارش دیده‌بان حقوق بشر گفت: «ما این جزئیات را به دقت بررسی می‌کنیم. من هنوز نتیجه نهایی برای گزارش دادن را در اختیار ندارم. ما تمامی ابعاد مرگ غیرنظامیان در دشمنی‌های مربوط به یمن را بسیار جدی بررسی می‌کنیم.»
آندریا پراسو، سخنگوی دیده‌بان حقوق بشر گفت که این گروه در پی انتظار این گزارش، هنوز با دولت اوباما تماس نگرفته اما از گفتگو در این زمینه استقبال می‌کند.
استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در ۱۱۶ کشور جهان ممنوع است اما در عربستان، یمن یا آمریکا اینطور نیست. این بمب‌ها از آن جهت مورد انتقاد قرار می‌گیرند که منطقه‌ای وسیع‌تر از یک هدف کوچک را پوشش می‌دهند و برای چندین و چند سال خطرات دراز مدتی را متوجه غیرنظامیان می‌کنند چراکه اگر به مینی بمب‌های منفجر نشده دست زده شود، منفجر می‌شوند.
راتک روز دوشنبه متذکر شد که قانون و سیاست آمریکا تاکید می‌کند ایالات متحده تنها در صورتی مهمات خوشه‌ای به خریداران صادر می‌کند که میزان مهمات منفجر نشده این تسلیحات از یک درصد بیشتر نشود. آمریکا همچنین دولت‌های خریدار را موظف می‌داند که از مهمات خوشه‌ای تنها علیه اهداف نظامی مشخص استفاده کنند و در مناطقی که غیرنظامیان حضور دارند یا مناطق مسکونی استفاده از آن‌ها ممنوع است.
زمانیکه فارن پالسی از راتک سوال کرد که آیا استفاده از بمب‌های خوشه‌ای در حملات هوایی که از حمایت آمریکا هم برخوردار است، درست است یا خیر، وی گفت: «اگر از آن‌ها برای حمله به اهداف نظامی مشخص استفاده شود، مانعی ندارد.»
مقامات آمریکا روز جمعه به آسوشیتدپرس گفتند که سفر هفته آینده جان کری، وزیر خارجه آمریکا به عربستان شامل گفتگوهایی در مورد تلفات غیرنظامی و همچنین راه‌های مختلف پایان دادن به درگیری‌ها و آغاز مذاکرات میان دولت برکنار شده عبد ربه منصور هادی و حوثی‌ها می‌شود.
۲۱ آوریل بود که عربستان اعلام کرد حملات هوایی خود موسوم به طوفان اراده را پایان می‌دهد و با از بین بردن موفقیت آمیز تهدیداتی که متوجه امنیت عربستان بود، حال ماموریت جدیدی موسوم به بازگرداندن امید را در دستور کار قرار داده است.
اما تردید‌ها در مورد تاثیرگذاری این عملیات نظامی طی روزهای اخیر افزایش یافته چراکه نیروهای حوثی همچنان به پیشروی‌های خود در عدن-دومین شهر بزرگ یمن- ادامه می‌دهند و هیچ نشانه‌ای از عقب نشینی آن‌ها از صنعا یا دیگر نواحی تحت کنترلشان به چشم نمی‌خورد.
میزان مرگ و میر غیرنظامیان در یمن هنوز مشخص نیست. دولت در تبعید این کشور برآورد کرده که یک هزار غیرنظامی طی ماه گذشته کشته شده اند- تقریبا دو برابر برآورد سازمان ملل. از سوی دیگر صندوق فوری بین المللی سازمان ملل برای کودکان می‌گوید دست کم ۶۴ کودک از حملات هوایی جان باخته‌اند. در چنین شرایطی ریاض تاکید می‌کند که اجتناب از تلفات غیرنظامی کار بسیار دشواری است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.