خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر : 22648
Share

نصرالله: ایران عقب‌نشینی نکرده است

دبیرکل حزب الله لبنان ادعای سعودی مبنی بر تحقق اهداف تهاجم «طوفان قاطع» را گمراه کننده خواند و تاکید کرد: هیچ کدام از اهداف تهاجم سعودی به یمن محقق نشدند.

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی سه‌شنبه شب خود تاکید کرد: می‌خواهم امشب درباره تعدادی از موضوعات؛ اول یمن، دوم عراق، سوم سوریه و چهارم لبنان و القلمون سخنرانی کنم. سخنرانی دبیر کل حزب الله از شبکه‌های تلویزیونی «المنار»،‌«المیادین»، «العالم»،‌ «الکوثر» و شبکه «خبر» ایران پخش شد.
تحولات یمن
هیچ کدام از اهداف تهاجم سعودی به یمن محقق نشدند
سید حسن نصرالله گفت: 40 روز پیش عربستان علیه یمن اعلان جنگ کرد و ائتلاف متجاوز بعد از 26 روز تجاوز هوایی، پایان عملیات موسوم به «طوفان قاطع» را اعلام و عملیات موسوم به «بازگرداندن امید» به یمنی‌ها را آغاز کردند. از آن زمان تا کنون نیز این جنگ ادامه دارد. ما پس از اعلام پایان عملیات طوفان قاطع مجددا در برابر عملیات فریبکارانه قرار گرفتیم. ادعای عربستان درباره تحقق کامل اهداف آن بزرگترین فریب و دروغ رسانه‎ای است.
سید حسن نصرالله با اشاره به اینکه عربستان با شکستی آشکار و واضح در یمن روبرو شده است اظهار داشت که عملیات «بازگردادن امید» دروغ دیگری است برای پوشاندن شکست مرحله نخست.
وی با بیان اینکه سعودی‌ها در ابتدای عملیات خود اهداف بزرگی را تعیین کردند که نیاز به جنگی طولانی مدت داشت، اظهار داشت که سعودی‌ها به دنبال ارتش اجاره‌ای برای دستیابی به این اهداف هستند.
دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی لبنان در ادامه با اشاره به اینکه عملیات موسوم به بازگردادن امید، کاستن از انتظارات و اهداف عملیات طوفان قاطع بود، سؤالی مبنی بر اینکه «آیا یک انسان آزاده این نیرنگ و سیاه‌نمایی را می‌پذیرد؟»‌ را مطرح ساخت.
سعودی ناکام و ملت یمن پیروز است
دبیرکل حزب‌الله افزود: من به عنوان یک شهروند عرب سؤال دارم و می خواهم که یک نفر اهداف محقق شده در حملات به یمن تا به امروز که 40 روز از آغاز حملات گذشته است را نشان دهد. آیا سعودی‌ها مشروعیت مورد ادعایشان را بازگرداند؟آیا توانستند مانع از پیشروی ارتش یمن و نیروهای یمنی شوند؟ آیا توانستند سلاح انصارالله را مصادره کنند؟. هیچ کدام از این اهداف محقق نشده است. یک هدف را به من نشان دهید که محقق شده است. ما اکنون در برابر شکست سعودی‌ها و پیروزی آشکار ملت یمنی است.
سیطره آمریکا و سعودی؛ هدف اصلی حمله به یمن
نصرالله تصریح کرد: هدف عربستان از جنگ علیه یمن سیطره بر این کشور و بازگرداندن هیمه آمریکایی سعودی در آن است.
رسوایی استفاده از سلاح‌های ممنوعه در تهاجم به یمن
وی با بیان اینکه ائتلاف متجاوز عربی در جنگ علیه یمن از میانه درخت به پایین آن سقوط کرد، تاکید کرد که این ائتلاف پس از تعیین اهداف خود از این جنگ، برای فریب مردم و افکار عمومی اعلام کرد که این اهداف محقق شده است. این در حالی است که این ائتلاف از سلاح‌های ممنوعه و غیر مجاز استفاده می‌کند.
دبیرکل حزب الله گفت: آنچه که اکنون ائتلاف سعودی در یمن انجام می دهد روند سیاسی حل بحران یمن را پیچیده و گزینه سیاسی را از این کشور دور می‌کند. این امر بر عکس آن چیزی است که ادعای تحقق آن را می‌کند.
وی افزود: نیرنگ دیگر عربستان این است که این کشور گفته که جنگ علیه یمن را متوقف کرده است. اما این نه تنها یک نیرنگ، بلکه دروغ محض است زیرا جنگ و جنایت علیه مردم یمن شدیدتر هم شده است. آنچه که امروز واضح و روشن شده، این است که مردم یمن با بازگشت به دوره تحت سیطره (بیگانگان) مخالف بوده و بر استقلال کشورشان تاکید دارند.
مقابله با تجاوز به یمن وظیفه انسانی همه جهانیان
دبیر کل حزب الله لبنان اراده‌ یمنی‌ها در عدم سر تسلیم فرود آوردن و عدم عقب نشینی در مقابل حملات متجاوزان را «قاطع» توصیف کرد و مقابله با تجاوز عربستان به ملت یمن را وظیفه انسانس همه جهانیان، دولت‌ها و ملت‌ها از جمله ملت‌های منطقه خواند و افزود: سازمان‌های بین‌المللی از اوضاع انسانی خطرناک و فاجعه‌بار سخن می‌گویند. جهان باید به مسئولیت خود عمل کند. سیاست فشار بر رزمندگان مقاوم از طریق کشتن خانواده‌ها و زنانشان و نابود ساختن منازلشان شکست خورده است. به متجاوزان می‌گویم که همه اقدامات شما در عرصه انسانی، تنها چهره و آبروی شما را زشت‌تر خواهد کرد و ملت (یمن) را پشت سر رزمندگانی که از وحدت، آزادی و استقلال دفاع می‌کنند، متحد خواهد کرد.
وی در ادامه خواستار ارسال کمک به مردم یمن و شکستن محاصره این کشور توسط سعودی‌ها شد و افزود: کشورهای جهان باید با ارسال کمک به هر طریق ممکن محاصره را بشکنند.
دبیر کل حزب الله با اشاره به استقامت و مقاومت مردم یمن در برابر فشارها ابراز داشت که ملت یمن زیر سیطره هیچ کشور دیگری نخواهند رفت
آمریکا به دنبال جنگ مذهبی در خاورمیانه
سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به اینکه دشمنان درحال مشروع جلوه دادن جنگ طایفه‌ای در منطقه هستند تاکید کرد که آمریکا خواستار راه‌اندازی جنگ مذهبی و فرقه‌ای در میان ملت های منطقه است.
تحولات عراق
وی با اشاره به طرح کنگره آمریکا برای تسلیح نیروهای پیشمرگه و اهل تسنن عراق اظهار داشت که امروز آمریکایی‌ها از توطئه خود پرده برداشتند که اولین مرحله آن طرح تقسیم عراق است که در آن آمریکا به دنبال تسلیح برخی گروه‌ها در عراق است.
نصرالله با اشاره به اینکه مرجعیت نجف از همه خواست تا برای دفاع از همه مردم عراق بدون تفاوت گام بردارند، تصریح کردکه دولت عراق هم به وظیفه خود برهیمن اساس عمل کرد.
وی با بیان اینکه عراقی‌ها برای دفاع از همه استان‌های کشورشان وارد نبرد با تروریست‌ها شدند تاکید کرد که آمریکا به دنبال تضعیف دولت و مرجعیت در نبرد با داعش است.
عدم جدیت آمریکا در مبارزه با داعش
وی با اشاره به اینکه آمریکا با تشکیل ائتلاف به بهانه مبارزه با داعش درحال اجرای طرح خود در منطقه است گفت: از ابتدا گفتیم که آمریکا در نبرد با داعش حدی نیست و به دنبال اهداف خود است
دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد که تقسیم کشورهای منطقه براساس نژاد و مذهب مهمترین هدف آمریکا در خاورمیانه است.
سید حسن نصرالله گفت: مسئولیت ما این است که با این سناریو مخالفت کنیم، زیرا این موضوع با عراق آغاز و به آن ختم نمی‌شود، بلکه این سناریو، مرحله خیلی خیلی خطرناکی را شکل می‌دهد. در این سناریو طرح تقسیم عراق سپس تجزیه یمن و سوریه و دیگر کشورهای منطقه وجود دارد.
وی با بیان اینکه نباید نسل ما در برابر این موضوع سکوت پیشه کند، تاکید کرد که سرنوشت منطقه و تاریخ آن واحد است و نباید نسل ما مرتکب همان خطایی شود که نسل‌هایی که فلسطین را تحویل اسرائیل دادند، آن را مرتکب شوند.
 تحولات سوریه
دبیرکل حزب الله در ادامه سخنرانی خود به تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: اخیرا پس از سقوط «جسر الشغور» ادلب به دست گروه‌های تکفیری، جهانیان با موجی از شایعات و جنجال رسانه‌‌ای با هدف ایجاد جنگ روانی مواجه شدند.
وی افزود: پایان نظام سوریه پس از سقوط جسر الشغور، از دست رفتن توان ارتش سوریه در رویارویی با تروریست‌ها، سخت شدن اوضاع سوریه و انصراف همپیمانان سوریه از حمایت از این کشور از جمله این شایعات بوده است.
 تداوم حمایت‌های ایران و روسیه از سوریه
وی در بخش دیگری از سخنانش به تحولات سوریه پرداخت و گفت: به خانواده و ملت ما در سوریه می‌گویم که ما با شما بوده و هر جا لازم باشد با شما خواهیم بود. طی روزها اخیر به مکان‌هایی رفتیم که پیش از این وارد آنها نشده بودیم. ما بر اساس یک تشخیص روشن که همان دفاع از سوریه، لبنان و همه منطقه است، وارد سوریه شده‌ایم.
سید حسن نصرالله با اشاره به برخی شایعات مبنی بر عقب نشینی جمهوری اسلامی ایران از حمایت از سوریه گفت: سخن‌ها درباره عقب نشینی ایران از حمایت از سوریه، سخنی بیهوده است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه رهبران روسیه به سمت کناره گیری از حمایت از رهبران سوریه باشند، وجود ندارد.
نصرالله گفت: آنچه که ما اکنون در برابر آن قرار داریم، جنگ روانی است و دشمن از طریق آن به دنبال شکستن اراده سوری‌ها و مقاومت آنها است و با آن می‌خواهد به هدفی برسد که از راه نظامی نتوانسته است به آن دست یابد. این جنگ روانی جدید نیست بلکه از آغاز بحران سوریه آغاز شده است.
وی تاکید کرد: آنچه که درباره مواضع ایران گفته می‌شود، درست نیست. آیت الله خامنه‌ای می‌فرماید که ایران فقط بر سر مساله هسته‌ای مذاکره می‌کند و این به ضرر هم‌پیمانان منطقه‌ای آن نیست و این بدین معناست که ایران دست از حمایت سوریه بر نداشته است. چگونه ممکن است ارتش سوریه فرو بپاشد در حالی که هر روز پیشروی دارد و به پیروزی می‌رسد.
تحولات لبنان
دبیر کل حزب الله لبنان در بخش پایانی سخنانش به تحولات لبنان و عملیات مقاومت اسلامی برای پاکسازی مناطق شرقی کشور از حضور افراد مسلح پرداخت و افزود: درباره موضوع (منطقه) القلمون سوریه قبلا گفته بودم که بعد از آب شدن برف، تحولی فرا روی لبنانی‌ها خواهد بود. هر موفقیتی در هر کدام از جبهه‌ها به دست آید، پیامدهای مثبتی بر سایر جبهه‌ها خواهد گذاشت. ما از نیت گروهک‌های مسلح آگاه بودیم که خود را برای تجاوزات جدیدی بعد از آب شدن برف‌ها آماده می‌کردند.
نصرالله گفت: اهداف شوم آنها از همان ابتدا برای ما مشخص بود. ما درباره تهدیدات فرضی حرف نمی‌زنیم، بلکه درباره جنگ کنونی که هر لحظه با اشغال سرزمین‌‌های لبنان توسط گروه‎های مسلح، حمله به نظامیان و غیر نظامیان ساکن عرسال و تداوم گروگان‌های نظامی (در دست افراد مسلح) و بمباران منطقه ایجاد می‌شود، صحبت می‌کنیم.
وی افزود: اگر ما می‌خواستیم منتظر اجماع داخلی درباره نبرد با گروه‌های مسلح بمانیم؛‌در آن صورت این گروه‌های مسلح وارد لبنان می‌شدند و از این رو ما برای حل این مسئله وارد عمل شدیم.
رویارویی با تروریست‌ها؛ وظیفه‌ای انسانی
وی افزود: ما به کسانی که می‌گویند چه کسی به شما مسئولیت داد تا علیه گروه‌های مسلح وارد عمل شوید، می‌گوئیم که این تکلیف انسانی، اخلاقی و دینی است و اگر کسی مخالف این باشد، مسئولیتش برخودش است.
سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به اینکه حزب الله لبنان برای مقابله با گروه‌های مسلح و عملیات القلمون بیانیه صادر نکرد، ابراز داشت که عملیات مذکور هر گاه آغاز شوند ما درباره آن صحبت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه دولت لبنان توانایی مقابله با افراد مسلح را ندارد، تاکید کرد که اگر دولت می‌توانست خودش وارد عمل می‌شد و اگر دولت وارد عمل می‌شد همه موظف به همکاری با آن بودند.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.