خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۸:۵۹
کد خبر : 21248
Share

برنامه‌های مقابله با ریزگردها در کشور تشریح شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تشریح برنامه‌های کوتاه مدت مبارزه با ریزگردها، گفت: ریزگردهای اخیر در استان خوزستان از مناطق جنوب شرقی اهواز حاصل شد که این موضوع قبلاً سابقه نداشت.

خداکرم جلالی معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست خبری روز گذشته با اشاره به اهم اقدامات این سازمان گفت:‌ این سازمان در سال جاری در حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و مراتع موضوع کنترل خشکیدگی بلوط در جنگل‌های زاگرسی را دنبال کرد.
وی افزود:‌ در این راستا عملیات پرورش و بهسازی جنگل‌ با مشارکت مردم در سطح 20 هزار هکتار، اجرای سامانه آبگیر باران در سطح 6 هزار هکتار، نهال‌کاری مشارکتی با گونه‌های بومی و اقتصادی در سطح 6 هزار هکتار و تأمین نهال مورد نیاز 700 هزار اصله انجام گرفت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده را گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی در سطح 135 میلیون هکتار عنوان کرد و افزود: تثبیت مالکیت دولت بر اراضی ملی در سطح یک میلیون هکتار، استعدادیابی و تعیین کاربری براساس توان اکولوژیک در سطح 20 هزار هکتار و ایجاد کمربند حفاظتی به میزان 500 کیلومتر از اهم اقدامات سازمان در سال 93 است.
جلالی بیان داشت:‌ اطفاء حریق در سطح 18.4 هزار هکتار و خلع‌ید از متصرفان در سطح 10 هزار هکتار، تشکیل کمیته مبارزه با زمین‌خواری و مبارزه با قاچاق چوب و زغال و کشف 6 هزار و 722 متر مکعب چوب، هیزم و بوته و 183 تن زغال از دیگر اقدامات انجام شده در این سازمان است.
وی افزود: جهت مبارزه و جلوگیری از استفاده از چوب و زغال در مناطق طبیعی تهیه و نصب بیش از 500 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در نقاط بحرانی انجام شده است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در سال جاری کاهش 30 درصدی بهره‌برداری از طرح‌های جنگلداری اتفاق افتاد، اظهار داشت: در راستای عملیات احیای و توسعه عملیات ممیزی مراتع در سطح 659 هزار هکتار، عملیات اصلاح و احیای مراتع در سطح 20 هزار هکتار، تولید نهال 34 میلیون اصله، توسعه جنگل‌کاری در سطح 45 هزار هکتار از اقدامات انجام شده در این راستا بوده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در حوزه ساختارها و قوانین و مقررات با محوریت سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، منابع طبیعی و آمایش سرزمین گفت: بازنگری در قوانین منابع طبعیی کشور در راستای جامع‌نگری، کارآمدی و روزآمد نمودن قوانین تحت عنوان لایحه ارتقای حفاظت و تقویت ساختار فرهنگ منابع طبیعی با تأکید بر ارتقای ابعاد حفاظت و نقش بازدارندگی جرائم و جلب مشارکت‌های مردمی صورت گرفته است.
وی افزود: ایجاد 4 مجری در ساختار تشکیلات اجرایی سازمان در زمینه‌های احیای جنگل‌های زاگرس، توسعه گیاهان دارویی، توسعه پارک‌های جنگلی و جنگل‌کاری دامنه جنوبی البرز و تهیه برنامه راهبردی آبخیزداری با توجه به شرایط بحران آب در کشور و خشکسالی و بیلان منفی در دشت‌های حاصلخیز کشور و فرونشست زمین از دیگر اقدامات انجام شده سازمان با محوریت سیاست کلی اقتصاد مقاومتی است.
جلالی تصریح کرد: تهیه برنامه توسعه جنگل‌کاری در مناطق مستعد کشور با رویکرد اقتصادی و مشارکت مردم که با توجه به شرایط اقلیمی به ویژه نزولات آسمانی و احیای جنگل‌های تخریب شده که تاج پوشش آنها زیر 5 درصد است از اقدامات سازمان در حوزه ساختارها و قوانین و مقررات با محوریت سیاست کلی اقتصاد مقاومتی بوده است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه اظهار داشت:‌ عامل افزایش گازهای گلخانه‌ای در دنیا استفاده از انرژی‌های فسیلی و کاهش سطح جنگل‌های جهان از 8 میلیارد هکتار به 4 میلیارد هکتار است.
وی افزود:‌ برای رسیدن به تعادل و کاهش گازهای گلخانه‌ای که تهدیدی جدی برای منابع طبیعی به شمار می‌رود باید مصرف سوخت فسیلی را کاهش و سطح جنگل‌ها و فضای سبز را افزایش دهیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص واردات چوب و کاغذ اظهار داشت: از حدود 6.5 میلیون متر مکعب نیاز صنایع حدود 3 میلیون متر مکعب از تولید داخل و بیش از 3 میلیون متر مکعب در قالب چوب، کاغذ و فرآوردهای چوبی از محل واردات تأمین می‌شود.
جلالی گفت: در راستای سهولت واردات چوب تعرفه واردات این محصول را به صفر رسانده‌ایم و با توجه به محدودیت‌های تولید چوب در کشور باید واردات آن را تسهیل کنیم تا فشاری به منابع داخلی وارد نشود.
وی بیان داشت: در کنار سهولت واردات چوب توسعه زراعت آن هم جزو برنامه‌های سازمان بوده به طوری که حدود 2 هزار هکتار بر سطح آن افزوده شده است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به شرایط بحرانی دریاچه ارومیه اظهار داشت: بخشی از وضعیت کنونی دریاچه مربوط به اقداماتی از قبیل سدسازی و بخش دیگر مربوط به مسائل اقلیمی است.
جلالی بیان داشت: دستگاه‌های مختلف براساس یک مدیریت جامع باید مسائل مربوط به دریاچه ارومیه و همچنین موضوعات مشابه آن را پیگیری کنند.
وی همچنین در خصوص کمک به بهبود محیط زیست مناطق دارای نفت و گاز در کشور اظهار داشت: اقداماتی انجام شده و اقداماتی هم در دست اجرا است تا در استان‌هایی مثل بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق اعتباراتی برای بهبود محیط زیست آن مناطق تخصیص داده شده و امیدواریم این منابع به موقع تأمین شده تا کارآمدی لازم را داشته باشد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: با حمایت از دامداری صنعتی تلاش داریم تا طی یک برنامه 10 ساله 30 درصد دام‌های سبک را از عرصه‌های مراتع کم کنیم.
معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد پدیده ریزگردها و همچنین مشکل استان‌های جنوبی از جمله خوزستان گفت: تشخیص اینکه چه بخشی از مشکل ریزگردها و منشأ آن مربوط به داخل و یا خارج کشور است برعهده سازمان‌های حاکمیتی است.
وی با بیان اینکه در پدیده اخیر بروز ریزگردها در استان خوزستان مشکل از مناطق جنوب شرقی اهواز حاصل شده است، افزود: این موضوع قبلاً سابقه نداشت ولی براساس ارزیابی سازمان هواشناسی میزان بارندگی در جنوب شرقی خوزستان حدود 70 درصد کاهش یافته ضمن اینکه بارندگی در سال جاری در استان خوزستان نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش داشته است.
جلالی ادامه داد: حدود 7.5 میلیون هکتار کانون‌های بیابان‌زا در کشور داریم که گاهی این مناطق باعث بروز پدیده ریزگردها در کشور می‌شود.
وی افزود: به طور کلی نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد که چند درصد از منشأ بروز ریزگردها داخلی یا خارجی است اما بیشتر از 90 درصد این پدیده منشأ خارجی دارد.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اقدامات کوتاه‌مدت برای مبارزه با این مشکل گفت: مقرر شده تا مکان‌هایی مثل تالاب‌های خشکیده سهم آب آنها رها شود و همچنین مناطقی که برای مالچ‌پاشی مناسب است در آنجا این اقدام صورت گیرد.
جلالی افزود: جنگل‌کاری و نهال‌کاری از اقدامات دیگری است که برای مبارزه با این پدیده باید انجام شود و در حال حاضر با توجه به فصل نهال‌کاری می‌توان تا اواخر فروردین اقدام به این کار نمود.
وی ادامه داد: ایجاد صندوق‌های توسعه منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد و تاکنون در دو استان این کار انجام شده و با موافقت وزیر جهاد کشاورزی در سایر استان‌ها نیز در سال 94 تشکیل این صندوق‌ها ادامه می‌یابد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص بازداشت معاون سازمان جنگل‌ها در دولت قبل اظهار داشت: در نظام اداری امکان تخلف وجود دارد و دستگاه‌های قضایی برای سالم‌سازی با مسائلی در این رابطه مبارزه می‌کنند.
جلالی گفت: از جزئیات این مسئله اطلاعی ندارم و این فرد هم‌اکنون در بازداشت نیست و باید در دادگاه به پرونده وی رسیدگی شود.
وی همچنین برای نجات خشکیدگی جنگل‌های زاگرس اظهار داشت: برای اجرای این کار سالانه نیاز به 200 میلیارد تومان اعتبار و مشارکت مردم را داریم


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.