خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر : 17008
Share

حرکت مخالف جریان‌های مغزی در رویا و واقعیت

محققان دريافتند جریان‌های الکتریکی در مغز افراد، هنگام تماشاي واقعیت و روياپردازي بر طبق الگوی خاصی از مسیرهای حرکت، در جهت مخالف یکدیگر به جريان درمي‌آیند.

محققان دريافتند جریان‌های الکتریکی در مغز افراد، هنگام تماشاي واقعیت و روياپردازي بر طبق الگوی خاصی از مسیرهای حرکت، در جهت مخالف یکدیگر به جريان درمي‌آیند.
يكي از مهم‌ترین مشكلات دانشمندان در تحقيقات مغزي، دریافت نحوه چگونگی ارتباط بین نواحی مجزاي مغزي است. در مغز علی‌رغم وجود نواحی مختلف، تمامی اجزای آن در شبکه‌ای تخصصي به‌صورت یکپارچه فعاليت می‌کنند و در نتیجه اعمال بدن را با عملکرد ظریف خود هماهنگ می‌کنند.
یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌هایی که این ارتباط هماهنگ بین بخش‌های مجزای مغز را به خوبی نشان می‌دهد هنگام خواب و رویاپردازی است.
اخیرا تحقیق مشترک محققان نورولوژیست دانشگاه ویسکانسین- مدیسن و روانشناسان دانشگاه لیج، منجر به كشف روش‌هایی برای شناخت صحیح عملکرد مغز در هنگام واقعیت و روياپردازی شده‌است.
این محققان در طول تصويربرداري از فعالیت‌های مغزی داوطلبان مشاهده كردند كه در هنگام رویاپردازی جريان هماهنگ شديدي از لوب پاريتال تا لوب آسيپتال مغز، يعني از ناحیه‌ای که دریافت‌های زياد عصبي دارد به ناحیه‌ای که دريافت كم عصبي دارد، حركت می‌کند. این در حالی است که جریان مغزی افراد در حال مشاهده فیلم واقعی، در خلاف این جهت یعنی از لوب آسیپتال تا لوب پاریتال در حرکت است.
به عقیده دانشمندان، جهت حركت الكتریکی مغز در انسان و حیوانات تعیین‌کننده نوع عملكرد مغز است و این به این معنی است که در هنگام فعالیت‌های مختلف مغزی، سيگنال‌هاي مغزي به سمت بخش خاصي حركت، سپس توقف کرده و بعد از آن بسته به نوع فعالیت به بخش ديگر مغز تغییر جهت می‌دهند.
محققان معتقدند، شناختی که در این تحقیق از فعالیت مسیرهای الکتریکی در مغز به دست آمد، تا کنون در هیچ‌یک از تحقیقات دیگر مشاهده نشده بود و از یکی دیگر از شگفتی‌های مغز برای دانشمندان پرده برداشت. آن‌ها همچنین اميدوارند که اين تحقيقات بتواند مقدمات شناخت نحوه ارتباط شبكه مغزي در شناخت حافظه كوتاه مدت را برایشان فراهم كند.
گفتنی است در هنگام آغاز تصویربرداری از فعالیت‌های مغزی، محققان از یک گروه از داوطلبان حاضر در این آزمایش خواستند كه فیلمی واقعی را تماشا کنند و از گروه دیگر نیز درخواست کردند در هنگام تصويربرداري به سفر جادويي در دل طبيعت فكر كنند که با توجه به آناليز این تصویرها در داوطلبان، محققان توانستند به این جریان‌های مغزی پی ببرند.
نتایج این تحقیقات در مجله NeuroImage به چاپ رسیده‌است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.