خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۵
کد خبر : 15503
Share
دکتر رامی علاسوند:

نه شهردار باج می دهد و نه شورا سهم می خواهد

دکتر رامی علاسوند رئیس پیشین شورای شهر اهواز با گذشت چند هفته از انتخاب رئیس جدید این شورا برای اولین بار لب به سخن گشود و گفت: اگر لزوم پاسخگویی به برخی از شبهات نبود علاقه ای به انجام چنین مصاحبه ای نداشتم.

  اگر اجازه بدهید اولین سوال ما در این مصاحبه از خود مصاحبه باشد، چرا شما انقدر کم مصاحبه اید؟
اگر لزوم پاسخگویی به برخی از شبهات نبود علاقه ای به انجام همین مصاحبه هم نداشتم. معتقدم مهم ترین وظیفه شورای شهر،  نظارت بر حسن انجام وظایف توسط شهردار و مجموعه مدیریت شهری است و البته تبیین استراتژی شهرداری با توجه به شناسایی ظرفیت ها و آسیب شناسی مشکلات موجود و ترسیم افق آینده. پس بهتر است که اگر قرار است گزارشی داده شود از سوی مدیران شهرداری باشد. تا شاهد تداخل شرح وظایف مجریان و ناظران نباشیم. نکته دیگر اینکه کار اصلی را چندین هزار نفر پرسنل زحمتکش شهرداری انجام می دهند و به نظر من بدنه شهرداری اهواز، بدنه ای فعال، پویا و تلاشگر است پس دلیلی نمی دیدم که به جای مجموعه شهرداری اطلاع رسانی کنم.
اما یکی از انتقادهای به شما همین کم مصاحبه بودن، بوده است؟
شورای چهارم پس از حدود دو سال که از انحلال شورای سوم می گذشت آغاز به کار کرد. تحلیل بنده با توجه به شرایط ذهنی
شهروندان از فعالیت شورایی در گذشته این بود که نباید به افکار عمومی تنش وارد کرد. باید شورا آن هم در سال اول؛ راهبرد های فعالیت شهرداری را مشخص کند. اعتمادسازی نماید برای شهروندان که آمده است برای کار بی وقفه و تلاش صادقانه. باید نشان می دادیم در عمل که شورای چهارم با احترام و تقدیر از زحمات همه عزیزان در شورای اول، دوم و سوم قصد دارد بدون حاشیه فعالیت و تلاش نماید. به نظر شما مصاحبه های مکرر من در حالی که هنوز ساختمان شورا مشکل داشت یا در آغاز راه بودیم و مشغول مشخص کردن پروژه های عمرانی و برنامه کاری شهرداری بودیم چه دردی را دوا می کرد. آیا عوام فریبی نبود؟ آیا بی حاشیه بودن من باید به عنوان نقد عملکردم عنوان شود؟ من به مطبوعاتی ها و اصحاب رسانه احترام می گذارم و در صحن شورا معمولاً پاسخگوی آن ها بوده ام ولی اتفاقاً بر اساس یک سیاست روشن عامدانه از روی تلکس بودن پرهیز کردم تا شهرداری در فضایی آرام تر فعالیت نماید.
 از انتخاب شهردار شروع کنیم؟
به نظر من، انتخاب شهردار توسط شورای چهارم نقطه عطف فعالیت این شورا آن هم در ابتدای فعالیتش بود. انتخاب فرا قومی شهردار، نشان دهنده بلوغ و شعور بالای ترکیب شورای چهارم بود که تبدیل به نمادی زیبا از همزیستی مسالمت آمیز اقوام مختلف در خوزستان و کلانشهر اهواز شد.
در مورد انتقادهایی که شد، پاسخ شما چیست؟
همه انتقادها را می شنوم و به همه منتقدان احترام می گذارم اما بسیاری از انتقادها را کاملاً بی مورد می دانم، شهرداری که ما برگزیدیم از سال 60 تا کنون مسولیت مشخص در استان داشته است. کمتر نقطه ای در استان بوده که ایشان در آن جا حضور نداشته و حتی دو اداره کل استان را نیز اداره کرده است. نکته دیگر اینکه مگر می شود کاندید شهرداری برنامه ای نداشته باشد!
برنامه باید برای چه کسی ارائه شود؟ چه کسی باید برای انتخاب شهردار قانع شود. اینکه شهردار 14 رای آورده حتماً نشان از آشنایی دقیق آن 14 عضو بوده. یعنی آن ها در قبال آرای شهروندان مسئول هستند و انتخابشان بر همین مبنا و با همان تعهد به آرای موکلینشان بوده است. در ضمن، مگر قرار نیست شهردار و شهرداری مجری سیاست های شورای شهر باشد؟ پس بحث شورا، باید شناخت شهردار و کسب اطمینان از پاکدستی، تعهد و تخصص و تجربه مدیریتی او باشد.
در آن روزها هم برای انتخاب شما به عنوان رئیس شورای شهر دوره چهارم اختلافاتی وجود داشت، درست است؟
خیلی نکته بجایی گفتید. پس اختلاف برای انتخاب رئیس شورا در دوره چهارم از همان ابتدا وجود داشت. و این اختلاف سلیقه نشان دهنده پویایی و زنده بودن نهاد شوراست و البته در یک جمع بیست و یک نفره کاملاً طبیعی و قابل پیش بینی است.
برخی دوستان بعد از گذشت یک سال جوری وانمود می کنند که انگار بنده در سال اول برای ریاست شورا بیست رای آورده ام و حالا این آرا ریزش کرده اند. همان زمان هم برخی دوستان به بنده رای ندادند و از فردای انتخابم تا انتخابات سال دوم این اختلاف ظاهراً وجود داشته و به صراحت می گویم که در شش ماه گذشته جلسات بسیاری برای تغییر آرایش هیات رئیسه شورا شکل گرفت و به نظرم می رسد که دل دوستان هیچ گاه با ما صاف نشد.
اما شما می توانستید با استفاده از اختیاراتی که داشتید برخی از دوستان  را همراه کنید؟
به چه مجوزی به قول شما اختیاراتی که داشتم برای محکم کردن جای خود استفاده می کردم. مگر ریاست شورا را به نام من سند زده اند. خدا شاهد است که اگر احساس تکلیف نمی کردم حتی یک لحظه در این سمت باقی نمی ماندم.  حالا بیایم برای ماندن در این سمت از اختیاراتم استفاده کنم!
یعنی معتقدید که ترکیب مخالفین ریاست شما بر شورا دست نخورده باقی مانده است؟
تا حدودی، البته متاسفم که نتوانستم دوستان خوبم را همراه کنم، چرا که معتقدم دوستان مخالف ریاست بنده در شورا هم از اعضای متعهد، متخصص و شاخص و فرهیخته ای هستند که بنده علاقه ای ندارم در موضوعی با آن ها جناح بندی و یا مرزبندی داشته باشم اما به هر حال در یک موضوعی میان ما و آن ها اختلاف سلیقه وجود دارد و این موضوع روح همکاری جاری در شورای شهر را نفی نمی کند. چرا که رقابت ما در عین رفاقت ماست.
چه نمره ای به فعالیت یک ساله خود به عنوان ریاست شورا می دهید؟
به مساله ریاست شورا لطفاً کمّی نگاه نکنید. ریاست شورا و مدیریت شورا یک مساله کیفی است. من کاری به جنجال های اخیر ندارم اما تا پیش از این آیا یک بار هم شورای شهر اهواز خبرساز شده بود. آیا جز فعالیت و کار تخصصی خبری از شورای شهر شنیده بودید؟ آیا شورا تنشی به مدیریت شهری وارد کرد یا با همه توان به کمک مدیریت شهری آمده بود. اگر نقش مدیریت شورا را در ایجاد آرامش و امنیت خاطر مدیران شهری موثر بدانید نمره نامناسبی به خود نمی دهم اما از آن جایی که انسان آرمان گرایی هستم حتماً انتظار بیشتری از خودم داشتم. اما کم نگذاشتم. از همه ظرفیت و توانم استفاده کردم چرا که معتقدم فرصت های خدمت مانند ابرهای آسمانی گذرا هستند. گر چه معتقدبودم طبیعت کار این است که با اندوختن تجربه و آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت در صورت اعتماد مجدد عملکرد بهتری ارائه می شد.
یعنی واقعاً برای شما مهم نبود که رئیس شورا بمانید؟
گفتم که اگر هم در صحنه باقی مانده ام فقط به خاطر احساس تکلیفی است که دارم وگرنه بخصوص بعد از ماجراهای اخیر اگر این پُست ریاست شورایی را عاملی برای ایجاد اختلاف میان وحدتی که در شورای چهارم وجود دارد بدانم حتماً سمت آن نخواهم رفت. اما یک سوال دارم. مگر بنده از جلسه 12 شهریور تا جلسه 15شهریور حاضر نبودم. مگر به طور شفاف خواهان رای گیری نشدم. پس چه اتفاقی افتاد که یک رای گیری ساده به تعویق افتاد. خدا شاهد است که اگر در روز12 یا 14 شهریور رای گیری می شد هر نتیجه ای در بر داشت را می پذیرفتم اما دوستانی که حضور نیافتند حتما دغدغه های مخصوص به خودشان را داشته اند که من به آن دغدغه ها احترام می گذارم اما گله و شکایتی هم دارم مردم کلانشهر اهواز نسبت به شورای چهارم خوشبین و امیدوار هستند.
شهردار در حال خدمترسانی و انجام پروژه های عمرانی است. چرا یک موضوع ساده که در اَبَر شهر تهران یا کلانهشرهای مشهد، شیراز و تبریز بدون کوچکترین حاشیه ای صورت گرفت در شهر اهواز به یک معضل و دغدغه خاطر مردم تبدیل شد. تنش در همین سطح هم نباید بوجود می آمد. از ماجراهای اخیر چون باعث تکدر خاطر مردم شد ناراحتم. از مردم و شهروندان عذر می خواهم و البته اطمینان می دهم که این موضوع در روند خدمترسانی شهرداری خللی وارد نکرده است.
برخی از اعضای شورا معتقدبودن که حتماً باید تغییری در هیات رئیسه صورت گیرد چرا؟
البته من هم دنبال پاسخ به این سوالم. اگر مدیریت بنده در صحن شورا در یک سال گذشته بد بود چرا در طول یک سال و غیر از دو سه هفته اخیر که نزدیک شدیم به انتخابات کسی در این خصوص انتقادی نکرد؟ مثلاً دوستان به شکل روشن و مصداقی بیان کنند که قرار است رئیس بعدی چه رفتار متمایزی از رفتار بنده داشته باشند. یا اینکه کدام مصوبه با مدیریت بنده به شکل بدی ارائه شد؟ کار شورا، جمعی و گروهی است. بسیاری مصوبات بوده که من مخالف بوده ام اما چون نظر اکثریت بوده پذیرفته ام و هیچ گاه از اختیارات رئیس شورا برای تحمیل عقاید و نظرات خود استفاده نکرده ام. کار در شورا بر مبنای نظر اکثریت است. حالا این اکثریت یک نفر باشد. چگونه یک مصوبه با یک نفر رای بیشتر لازم الاجراست اما این اکثریت در انتخاب رئیس شورا پذیرفته نمی شود. در این زمینه حرف بسیار است اما از آن جایی که بنده روابط اخلاقی و دوستانه نزدیکی با مخالفین ریاستم در شورا دارم بگذارید پوشیده بماند. گفتم و باز هم می گویم که اعضای مخالف از دوستان مورد احترام بنده هستند.
همین دوستان منتقد معتقدند که شما مدیریت خوبی بر شورا نداشته اید؟
مصداق این عدم مدیریت یا به قول شما مدیریت خوب نداشتن چیست؟ در یک سال گذشته مگر در شورای شهر اهواز چه اتفاقی افتاده؟ کدام مصوبه غیر قانونی و خلاف منافع عمومی با نظر یا اهمال بنده تصویب شده؟ آیا اجازه داده شد که به عضوی از اعضای شورا بی احترامی شود؟ من سوالات بسیاری در ذهن دارم که متاسفانه جوابی ندارد. این که برخی دوستان تنها چند ماه از فعالیت شورا گذشته اقدام به جلساتی می کنند و این جلسات تا آستانه انتخابات هیات رئیسه ادامه پیدا می کند دلیلش چیست؟ آیا فکر می کنید هدف از این جلسات فقط تغییر رئیس شوراست؛ بسم الله قدم شان روی چشم. این گوی و این میدان.
  یکی از انتقادهای مطرح شده شائبه دخالت شهردار به نفع شما بود در این خصوص چه پاسخی دارید؟
این یک اتهام سنگین است و چیزی بیشتر نیست! اولاً شهردار محترم که حتماً در تدین و تشرع ایشان که از مدیران ارزشی استان ما هستند شکی نیست، خودشان به صراحت هر گونه دخالت داشتن را رد کرده اند. پس اگر کسی نظری غیر این دارد باید برای حرف خود سند ارائه کند آن هم سندی که دخالت عملی شهردار را نشان بدهد. این که فلان کس چنین گفته یا نگفته قابل قبول نیست.
بدون سند حرف نزنیم. مردم به طور مستمر ما را قضاوت می کنند. بالاخره شهردار هم یک شهروند است که آزادانه می تواند در مورد هر موضوعی، موضعی داشته باشد، مهم این است که ایشان از ابزارهایی که در اختیار دارد برای اثربخشی در موضوعی استفاده نکنند که انصافاً اینگونه بوده است. وگرنه اگر عضوی او را مورد مشورت قرار داده و او نظر خود را گفته نمی توان این موضوع را مصداق دخالت بدانیم. در حالی که من شهادت می دهم که در ماجرای اخیر؛ شهردار همواره دغدغه حفظ آرامش و حل دوستانه موضوع را داشته اند و در این راه تلاش های بسیاری نمودند چرا که برآیند فعالیت شهرداری و شورا یکی است و جدا دیدن این دو نهاد خلاف کار و فعالیت جهادی است.
حالا که موضوع شهردار به میان آمد، بسیاری معتقدند که با تغییر رئیس شورا استیضاح شهردار کلید خواهد خورد در این مورد چه نظری دارید؟
سرنوشت شهردار محترم اهواز باید با عملکرد ایشان در حوزه های مختلف کاری و به شکلی فنی و در فضایی کاملاً تخصصی تعیین شود و نه در مجادلات سیاسی و مسائل حاشیه ای. پس به طور طبیعی، موضوع ماندن یا نماندن شهردار ربطی به رئیس شورا ندارد. چرا که استیضاح شهردار مکانیزم مشخصی دارد که ارتباط دادن آن با ریاست شورا خارج از قاعده و نظم قانونی است.گرچه همراهی و تعامل شهردار و ریاست شورا در تسهیل و تسریع امور بسیار موثر است و همسو بودن این دو نهاد بسیار مقبول است اما در غیر این صورت هم اگر عزم و اراده خدمت به مردم باشد حتماً مشکلی پیش نخواهد آمد. البته بهتر است این موضوع از دوستان دیگر پرسیده شود که برخی از آن ها هم ارتباط موضوع تغییر ریاست شورا با تغییر شهردار را نفی کرده اند. گر چه در عالم سیاست غیر ممکن وجود ندارد.
عملکرد یک ساله شهرداری اهواز را چگونه می بینید؟
وضعیت خاص و ویژه اقتصاد کشور، رکود ساخت و ساز و کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی و قطع کمک های دولتی که در گذشته همواره کمک حال شهرداری اهواز بوده شرایط مشکلی را برای اداره شهر ایجاد کرده است. این در حالی است که به اذعان کارشناسان، پروژه های بزرگ عمرانی هم اکنون در اهواز در حال اجراست. حالا ممکن است برخی از چند انتصاب رضایت نداشته باشند یا نظرات کارشناسی خاصی داشته باشند اما من در مجموع با توجه به شرایط موجود عملکرد شهردار را قابل قبول و مطلوب می دانم. با این حال معتقدم او در سال دوم فعالیت خود با شناخت بیشتری که از ظرفیت های نیروی انسانی و عمرانی شهر پیدا کرده است و با تجربه ای که اندوخته، عملکرد بهتری نیز ارائه خواهد داد. بالاخره شورا و شهرداری را نمی توان از هم تفکیک کرد.اگر عملکرد نسبتاً خوبی ارائه شده حتماً نتیجه نظارت دقیق، تعامل و همگرایی و حمایت اعضای شورا بوده است و اگر در جایی کم کاری مشاهده می شود باز هم نتیجه کار و فعالیت گروهی است. دراز کردن انگشت اتهام به سمت یکدیگر چه نتیجه دارد اگر هدف تنها خدمت است.
 بعد از ماجراهای اخیر زمزمه استعفاء یا کناره گیری مهندس موسوی شهردار شنیده شده تا چه حد این مطلب صحت دارد؟
این شایعه را من نشنیده بودم. باید از خود ایشان بپرسید. اما مسلم است که ایشان با توجه به سوابقی که دارند و شناختی که من از او داشته ام قطعاً برخی مسائل را تحمل نخواهند کرد. البته توصیه من به همه مدیران صبر و استقامت در شرایط حساس کنونی است. کشور به مدیریت جهادی و عزم جدی برای رفع محرومیت ها نیاز دارد. اهواز شهری است با ده ها هزار حاشیه نشین و صدها نقطه محروم و محرومیت دیرپا و تاریخی که اگر به حال خود رها شوند کانون های نا امنی ایجاد خواهند کرد. جبران عقب ماندگی های موجود در فضای تنش آلود ممکن نیست باید دست به دست هم داده و به جنگ مشکلات برویم.
یکی از وظایف مهم شورا، نظارت بر عملکرد شهردار و مدیران شهرداری است در این خصوص چه عملکردی داشته اید؟
البته تصویب لوایح و برنامه های سالیانه و بررسی و ابلاغ طرح ها را فراموش نکنید. در کمیسیون های شورا کار سنگین فنی و کارشناسی صورت می گیرد و مدیران شهرداری با حضور مستمر در کمیسیون ها و صحن مورد سوال قرار گرفته اند. به نظر من هیچ تابویی برای شورا وجود ندارد و حتی می توان از شهردار هم برای ادای پاره ای توضیحات دعوت کرد که این کار صورت گرفته.
اما نگرش ما با برخی دوستان تفاوت دارد. من شهردار را عضو بیست و دوم شورا می دانم. رعایت حرمت او را واجب می دانم. حالا اگر برخی دوستان علاقه مند هستند فضای صحن شورا به دادگاه تبدیل شود یا رئیس شورا اجازه حرمت شکنی مدیران شهری را بدهد من زیر بارش نرفته چه در سمت ریاست شورا و چه الان به عنوان عضو.
 اشاره کردید الان به عنوان عضو چه می کنید؟
سربازان مکتب امام راحل و مقام معظم رهبری خدمت جهادی را سرلوحه کار خود قرار می دهند و برای آن ها جایگاه و مقام مهم نیست، که ان شاالله ما این گونه باشیم و الان هم این امانت سنگین از دوش بنده برداشته شد، از همه اعضای مخالف و موافقم حلالیت می طلبم. به خاطر کم کاری های احتمالی عذرخواهی می نمایم . باید به قاعده بازی تن داد. نظر اکثریت را پذیرفت حتی اگر مخالف ما باشد.در ضمن فکر می کنم با کمتر شدن برخی وظایفم که به واسطه ریاست شورا بر دوشم قرار دارد می توانم در کسوت یک عضو فعالیت بیشتری برای خدمت به مردم ارائه نمایم. در کل اینکه انسان باید از همه موقعیت هایش یک فرصت بسازد.
 برخی منتقدین معتقدند که شما باید جلوی سهم خواهی ها از شهردار را می گرفتید و امروز یکی از مشکلات شهرداری اهواز همین مدیران تحمیلی شوراست؟
باز هم تکرار می کنم که اعضای شورای چهارم اهواز، انسان های فرهیخته ای هستند و سهم خواهی آن ها صحت ندارد. حالا ممکن است چند نفر از اعضا به واسطه شناختی که از ظرفیت های نیروی انسانی شهرداری دارند برخی را از بدنه شهرداری برای مدیریت معرفی کنند که باز هم انتخاب نهایی با شهردار می باشد. بنابراین سهم خواهی صحت ندارد، نه شهردار ما اهل باج دادن است و نه اعضای محترم شورا از این رویه ها استقبال می کنند، توصیه بنده هم این است که اگر چنین فشارهایی به شهردار وجود دارد ایشان از طریق قانونی یا در جلسات غیرعلنی در صحن شورا مطرح کند و یا این که مسائل را به اطلاع فرمانداری برساند.

منیع: کارون پرس


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.