خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر : 15484
Share

کوتی:حمله گرازها به نخلستان‌های آبادان و خرمشهر!

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به حمله گرازها به نخیلات آبادان و خرمشهر، گفت: این مشکل از سال‌های گذشته تاکنون وجود داشته اما در حال حاضر شدت آن بیشتر شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به حمله گرازها به نخیلات آبادان و خرمشهر، گفت: این مشکل از سال‌های گذشته تاکنون وجود داشته اما در حال حاضر شدت آن بیشتر شده است.
حلیم کوتی  اظهارکرد: بین شهرهای آبادان و خرمشهر و کشور عراق رودخانه‌ای وجود دارد که از سمت مرز عراق منطقه‌ای غیر مسکونی و بیابانی و مأمن اصلی گرازها است.
وی افزود: گرازها در فصول مختلف از طریق مرز آبی به سمت شهرهای آبادان و خرمشهر می‌آیند و وارد باغات و نخیلات می‌شوند. این گرازها همچون گاومیش از آب عبور می‌کنند و دارای جمعیت و زاد و ولد بالا هستند و عمدتا به صورت گله‌ای حرکت می‌کنند.
کوتی عنوان‌کرد: گرازها نه‌تنها ممکن است صدمات انسانی و جانی به مردم و کشاورزان مناطق آبادان و خرمشهر بزنند، بلکه سالانه خسارت‌های زیادی را به نخیلات وارد می‌کنند.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه‌داد: این گرازها به‌راحتی وارد نخیلات می‌شوند و پاجوش‌ها و نخیلات تازه کشت شده و کم ارتفاع را می‌خورند و به آن‌ها آسیب می‌زنند؛ حضور گرازها در مجموع سالانه حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان به اراضی نخیلات آبادان و خرمشهر خسارت وارد می‌‌کند. فقط در شهرستان آبادان به واسطه گرازها، سالانه به میزان 800 میلیون تومان به نخیلات خسارت وارد می‌شود.
کوتی بیان‌کرد: انتظار داریم یک مانعی مانند فنس یا حصار بین مرز آبی آبادان و خرمشهر با عراق ایجاد شود. استفاده از درخت به عنوان مانع فایده‌ای ندارد زیرا توسط گرازها خورده می‌شود و حتی حصاری که کشاورزان و نخلداران اطراف باغ خود می‌کشند فایده‌ای ندارد و این حصار توسط گرازها تخریب شده و آن‌ها وارد باغ‌ها می‌شوند.
کوتی گفت: با وجود گرازها نه برای کشاورزان و نه برای محصول و نخیلات امنیتی وجود ندارد. این مشکل بیشتر در شهرهای آبادان و خرمشهر وجود دارد که انتظار داریم راه حل و فکری برای آن اندیشیده شود. از اداره محیط زیست نیز انتظار داریم فکری به حال این گرازها کند تا از شدت این مشکل کاسته شود.
همچنين در اين زمينه محمد مطرودي، مدير جهاد كشاورزي خرمشهر، عنوان‌كرد: اين مشكل از سال‌هاي پس از جنگ تحميلي تاكنون وجود داشته و هم‌اکنون نیز وجود دارد. گرازها در سطح باغات و نخيلات خرمشهر مشكل ايجاد كرده‌اند كه بيشترين مشكل را در جزيره مينو شاهد هستيم.
وي خاطرنشان‌کرد: انتظار ما اختصاص اعتباري براي فنس يا حصاركشي در مرز آبي عراق و خرمشهر است كه هنوز با اين مساله موافقت نشده و اقدام موثري از سوي مسئولان انجام نشده است. راه حل ديگر كشتن اين گرازها است كه بايد تمهيدات لازم درباره اين موضوع توسط ادارات محيط زيست و دامپزشكي استان انديشيده شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.