خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۹:۴۹
کد خبر : 15303
Share

برنده جنگ دوربين ها کيست؟

ابلاغيه سازمان ليگ به مديران رسانه اي مبني بر جلوگيري از ورود دوبين ها به ورزشگاه ها به اين معناست که ممکن است هفته دوازدهم ليگ‌برتر فوتبال ايران تبديل به يک مبدا تاريخي بشود.

 تهدید فدراسیون فوتبال به ممانعت از ورود به دوربین های تلویزیونی برای پوشش بازی های لیگ چیز تازه ای نیست. فدراسیون فوتبال ایران در سال های گذشته حداقل دو بار به این مرحله رسیده است؛ بار اول محسن صفایی فراهانی رئیس فدراسیون وقت فوتبال به شدت پیگیری دریافت حق پخش واقعی از صداوسیما بود، این موضوع را پیش برد اما مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث شد صفایی در پیش برد این کار ناکام بماند. در آن زمان گفته می‌ شد با توجه به اینکه باشگاه های ایران تماما دولتی هستند و حق پخش را به شکلی دیگر از خزانه دریافت می‌ کنند تلویزیون نباید مبلغ اضافه ای به آنها بپردازد.
این توجیهی بوده که همیشه وجود داشته، اگرچه مدیران فوتبال ایران خسته از مطالبات مالی بازیکنان به دنبال منابع جدید سرانجام به این نتیجه رسیده اند که باید نزدیک به نیمی از هزینه سالیانه خود را از فروش رایت تلویزیونی به دست بیاورند. این مساله یک بار دیگر در ابتدای دوران مدیریت کفاشیان به اجرا گذاشته شد اما دوباره با فشارهای بالاتر فدراسیون عقب کشید. تا امروز که کفاشیان از سه هفته پیش موضوع حق پخش را وارد فاز تازه ای کرد و حتی تهدید کرد اگر صداوسیما راضی به پرداخت این مبلغ نشود، مجبور است لیگ را تعطیل کند.
این موضع نشان از این دارد که کفاشیان و سایر مدیران فوتبال از اهرم فشار تلویزیون باخبرند، همانطور که بهرام افشارزاده مدیرعامل استقلال دیروز گفته است موضوع حق پخش یک موضوع حکومتی است. در حال حاضر فدراسیون فوتبال به دنبال دریافت مبلغی بالاتر از 50میلیارد تومان برای پوشش تصویری رقابت های لیگ‌برتر است. فدراسیون نشین ها می‌ گویند با توجه به تبلیغات تلویزیونی و میزان توجه مردم به مسابقات فوتبال این رقم کاملا منصفانه است و صداوسیما باید حق فوتبال را بدهد. اما دستگاه عریض و طویل صداوسیما هم حاضر نیست چنین مبلغ گزافی را به خزانه فدراسیون بریزد و این مساله بارها از سوی مدیران ارشد و میانی صداوسیما به فدراسیون فوتبال گوشزد شده است.
در شرایطی که شورای امنیت ملی درهفته های گذشته با مصوبه ای فدراسیون را مجاب به پذیرش مقطعی شرایط صداوسیما کرد اما این بار بحث جدی تر از گذشته پیگیری می‌ شود و چه بسا فردا برای اولین بار در طول تاریخ لیگ‌برتر مسابقات این هفته پخش زنده نداشته باشند. جالب اینکه صداوسیما در اقدامی جالب توجه تبلیغات تلویزیونی خود را برای قبل و بین دو نیمه مسابقات این هفته به شرکت ها اعلام کرده و البته کنداکتور خود را هم روی پخش مسابقات بسته است.
به نظر می‌ رسد نگاه صداوسیما به این قضیه این است که آنها در نهایت فاتح این جنگ خواهند شد چرا که دست بالاتر همواره با آنهاست. فدراسیون فوتبال که 24 ساعت تا آغاز هفته دوازدهم فرصت دارد در غیاب کفاشیان که به مالزی رفته است، ساعات سختی پیش رو دارد. اگر بشود ...
به نظر شما می‌ شود؟


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.