خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر : 6559
Share

معلمی که با عشق به تدریس می پردازد

معلم به عنوان یکی از ارکان آموزش و پرورش دارای نقش اساسی در کیفیت آموزش ودر نتیجه، یادگیری دارد . توفیق یا شکست برنامه ها  و فعالیتهای آموزشی و پرورشی هر نظام و هر کشوری به معلمان آن بستگی دارد . با توجه به این امر است که اهمیت کار و مقام معلم وتاثیر عمیق آن در عزت و ذلت وپیشرفت و انحطاط جامعه روشن می شود . در حقیقت رهبری نسل آینده هر جامعه به دست معلمان آن جامعه است .معلمی می تواند مسئولیت آموزش وپرورش نسل جوان وآینده کشور را بر عهده بگیرد.از گذشته تا امروز معلمان به عنوان هدایتگران آیندگان نقش غیر قابل انکاری را بر عهده دارند.از این رو با عارف علیزاده به گفت و گو پرداخته ایم. وی متولد 1350 است که دارای مدرک لیسانس تاریخ و دانشجوی رشته حقوق در مقطع فوق لیسانس است.

لطفاً سابقه تدریس خود را بیان کنید؟
بنده 24 سال سابقه تدریس در مقاطع ابتدایی و متوسطه و دو سال معاونت آموزش و پرورش مدارس شهرستان را دارم و کار خود را از مناطق محروم و روستایی از جمله شنه، محرزی و منطقه ی کارون و روستاهای حفار، سرحانیه، جدیده، ام سواد، جزیره مینو شروع کردم و اینها مناطقی هستند که احساس می کنم مدیون آنها هستم و تمامی داشته های خود را از آنها به دست آوردم.


در چه مقطعی تدریس می کنید و دلیل موفقیت شما در تدریس چه بوده؟
با توجه به سابقه ی کاری که دارم بیشتر در مقطع ابتدایی و خصوصاً پایه اول ابتدایی تدریس دارم و تمامی موفقیت هایی را که کسب کردم نیز مربوط به همین پایه است. اصولاً وقتی در کلاس درس قرار می گیرم به دلیل آنکه با کودکان بدو ورود به مدرسه سروکار دارم انرژی خاصی به من دست می دهدکه این انرژی در تمامی مراحل تدریس و نیز در طول روز همراه و در کنار من بود و هیچ وقت در کلاس درس احساس خستگی نکرده و نمی کنم و همیشه به دوستان خود می گویم که این زندگی را مدیون حضور خود در کلاس درس و آن هم در پایه ی اول ابتدایی هستم و کلیه پیشرفت هایی که در طول مدت سنوات خدمتم در آموزش و پرورش از جمله تألیفات و تحقیقاتی را که تا به حال انجام داده ام و تمامی پژوهش هایی که به رشته تحریر درآوردم مربوط به کلاس اول ابتدایی می باشد.لذت بخش ترین زمان کار من جایی است که در ابتدای سال دانش آموزان وارد کلاس می شوند که هیچ گونه اطلاعاتی در مورد خواندن و نوشتن ندارند و در نهایت و بعد از گذشت چند ماه درخت تلاش ثمر می دهد و زمانی است که دانش آموزی کتاب درسی را برایم می خواند و می نویسد. در این زمان است که احساس ارزشمندی به من دست می دهد و لذت کار و امیدواری به زندگی و فعالیت در چنین محیطی برایم دوچندان می شود.


آیا در هنگام تدریس از شیوه خاصی استفاده می کنید؟
بله، در این پایه به دلیل سروکار داشتن با دانش آموزان 6 تا 7 ساله که از ذهنی پاک و روحی سالم و روانی لطیف برخوردارند شیوه خاصی را می طلبد که هر معلمی با توجه به مکان، زمان و امکانات و حوصله شیوه آن را می آفریند و به معرض نمایش می گذاردو البته من سعی کردم که بهترین شیوه را بکار ببرم تا هم آموزش در کلاس درس بهتر صورت بگیرد و هم یاد گرفتن لذت بخش باشد و دانش آموزان را با ذوق و شوق بیشتری جذب مدرسه نمایم و در تمامی ایام سال تحصیلی علاقه حضور در کلاس برای آنها تازگی و طراوت و عدم حضور برای او ناراحتی ایجاد می کرد و در حقیقت کلاس درس من کلاسی شاد همراه با شور و شوق و شعف خود بچه ها حالت خاصی را ایجاد می کرد و همیشه همه ی دانش آموزان درامر تدریس با همدیگر همکاری می کردند و هر کدام گوشه ای از تدریس و مراحل تدریس را بر عهده می گرفتند و اجرا می کردند و در امر یادگیری به همدیگر کمک می کردند. شیوه تدریس که در کلاس مورد توجه من بوده استفاده از حالت موزیکال و نمایشی و عروسک گردانی و در عین حال اجرای زنده نوازندگی با استفاده از آلت موسیقی «ضرب» و اشعار کودکانه که بیشتر آنها سروده ذهن من بودند برگزار می شد که این امر باعث شادی و فرح بخش بودن بچه ها می شد و یادگیری را در ذهن خلاق بچه ها ماندگار تر می نمود.
در تمامی مراحل تدریس خود بچه ها نیز در کارکترهای نمایشی حضوری فعال داشتند و در بعضی وقت ها به صورت خلاقانه و به صورت بداهه خودشان نمایشی را اجرا می کردند و این مسئله باعث نشاط در کلاس می شد. به عنوان نمونه شعر ذیل که در مورد مهتاب و معرفی یکی از نشانه های حروف الفبای کتاب فارسی اول ابتدایی می باشد.
شب، شب و شب بود
ماه پشت ابر بود
امین و خواهر نگاه می کردند
به آنجایی که ستاره هم بود
تاریک تاریک هوا چه تاریک
دیده نمی شد از دور و نزدیک
نه ماه ستاره از ابر پاره
صدای ساعت تاک تیک و تاک و تیک
باد آمد و باد ابرها را برده
از پشت ابرها ماه و آورده
آزاده می گفت به به، به به
روشن کرده مهتاب چه زیبا
اینجا و آنجا تمام دنیا
شاعر: عارف علیزاده
لطفاً در خصوص روش ایفای نقش و امتیازات این روش توضیح دهید.
یکی از روش هایی که در تکوین شخصیت فردی و اجتماعی فراگیران سهم بسزایی دارد روش ایفای نقش است. معمولاً در تمام نظام های آموزشی تقویت و بهبود روابط اجتماعی دانش آموزان یک سیاست اصولی است.
اگر دانش اموزان مهارت های زندگی کردن را کسب کنند در تمام شئون زندگی با موفقیت بیشتری عمل خواهند کرد. باآنکه در تمام درسها امکان تعامل و تبادل تجربیات اهمیت خاصی دارد در بعضی از درسها مانند درس های مقطع ابتدایی به طور ویژه و خاصی به کسب مهارت های اجتماعی می پردازد. درا ین روش دانش آموزان بر اساس علایق خویش نقش های مورد نظر را انتخاب می کنند و با نظارت آموزگار و همکاری دیگر دوستان به ایفای نقش خود می پردازند. علاوه بر آن نوع شعر سروده شده توسط آموزگار و آهنگ نواخته شده در این شیده بی تأثیر نخواهد بود و اجرای آن را برای دانش آموز ساده تر می کند چون خواندن شعر برای دانش آموزان ساده و راحت تر است. علاوه بر آن در این روش مهارت های کلاس نیز تقویت می گردد که خود موجب درک و فهم محیط اطراف می شود. و ازامتیازات روش ایفای نقش ایجاد شور و شوق و انگیزه ی درونی می باشد و بر اساس وظایف محوله به ایفای نقش می پردازند و شور و شوق فراوانی برای انجام دادن آن از خود نشان می دهند و تدریس به این روش به یک صحنه ی تفریحی تبدیل می شود و طراوت ذهنی خاصی را در بین بازیگران و مشاهده کنندگان که همان دانش آموزان می باشد ایجاد میک ند که درا مر یادگیری بسیار مؤثر و با اهمیت است. مشارکت و فعالیت دانش آموزان یکی از اصول مهم در یادگیری است که موضوع فعال بودن فراگیران در انی روش بسیار مورد توجه می باشد و دانش آموزان را از حالت منفعل به حالت انفعال و شرکت در تدریس تبدیل می کند. کاهش کم رویی و خجالت در این شیوه ی تدریس بسیار موفقیت آمیز بوده و باعث می گردد که روحیه تعاملی در دانش آموزان را تقویت کرده و آنان را اجتماعی بار می آورد. افزایش مهارت های روانی و حرکتی فراگیران دانش آموزان یکی دیگر از امتیازات روش تدریس به صورت ایفای نقش می باشد که تقویت عضلات و هماهنگی ایجاد شده بین اعضاء بدن که در برخی از درس ها هدف اصلی تدریس رشد مهارت ها می باشد قابل توجه خواهد بود، یکی دیگر از رویکردها و اهداف آموزش و پرورش ایجاد نگرش مطلوب و طرز تفکر دانش آموزان است و انتظار می رود که ضمن کسب مهارت های ذهنی، عواطف، نگرش ها و احساسات آنان نیز تقویت شود و باور و اعتمادشان در خصوص موضوع افزایش می یابد. تقویت قدرت مدیریت و سازماندهی، افراد نیز یکی دیگر ازامتیازات روش تدریس به شیوه ی ایفای نقش می باشد که همه امکانات، تمهیدات و برنامه ها از طریق یکایک دانش آموزان فراهم می آید و حتی سازماندهی و گزینش نقش ها با راهنمایی معلم و به وسیله ی خود دانش آموزان صورت می گیرد این امر باعث می شود که آنان جریان ها و فعالیت ها را به خوبی برنامه ریزی و بر آنها مدیریت کنند.
نظر شما در مورد شیوه ی تدریسی که به کار می برید چیست؟ آیا این شیوه در کلاس های دیگر و جاهای دیگر قابل تعمیم است؟
در گفته های قبل خود گفتم که شیوه تدریس هر آموزگار به شرایط خاص خود بر می گردد که علاوه بر این شرایط که بعضی از آنها محیطی و بعضی از آنها فردی است بر می گردد. محیطی شرایطی هستند که نوع دانش آموز، محیط کار مدرسه و جو آموزشگاه و امکانات موجود و حمایت مدیریت آموزشگاه می تواند تأثیر گذار باشد و شرایط فردی می توان از ذوق و شوق آموزگار و نیز علاقه به کار و شرایط روحی روانی او نام برد که همه و همه دست در دست هم داده و شرایط تدریس مثبت را ایجاد می کنند تا معلم مربوطه بتواند یک تدریس خوب همراه با نشاط داشته باشد.
شیوه آموزشی که من بکار می برم تقریباً در تمامی کلاس های ابتدایی قابل اجرا و تعمیم است شاید محدودیت برای آموزگاران خانم داشته باشد ولی وجود دارند برخی از همکاران خانم که توانایی ها ی آنها از توانایی کی معلم مرد بیشتر و قابل توجه تر می باشد ولی به دلیل محدودیت حرکتی کمتر توانایی های خود را موردا جرا قرار می دهند.
لطفاً در خصوص رتبه هایی که در این چند سال تدریس به دست آوردید توضیح دهید.
بنده با 24 سال سابقه تدریس در مقاطع ابتدایی و متوسطه و دو سال معاونت آموزش مدارس شهرستان کسب مقام معلم نمونه شهرستان در سال های 82 و 84، کسب 8 بار مقام الگوی تدریس برتر در سال 82 تا 90 و کسب 3 بار مقام دوم الگوی تدریس برتر استان در سال های 82، 83، 84 و 90، کسب 2بار مقام سوم الگوی برتر استان در سال های 85 و 86، کسب مقام اول الگوی برتر کشوری در سال 82، کسب مقام دوم معلم پژوهنده منطقه در ستال 85، کسب 2 گروه تشویقی در منطقه به طور متوالی به دلیل بالا بودن امتیازات ارزشیابی سالانه در 10 سال اخیر از سال 78 تا 90، کسب مقام اول معلم تلاشگر استانی پایه اول ابتدایی در سال 85، تألیف و چاپ چند مجله آموزشی و تربیتی در مجله رشد و کسب امتیاز تألیف، مدرس الگوی تدریس برتر و نماینده اداره جهت بررسی و رفع اشکال کتب درسی پایه ی اول ابتدایی شهرستان در سال 90، تایید صلاحیت وزارت کشور جهت شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال های 82 و 86، کسب مقام معلم نمونه کشوری در سال 84، تألیف سه کتاب شعر با نام های شاپرک های سپید، آسمان آبی، پرواز در گروه های سنی 7 سال، انجام کار پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه آموزش و تربیتی برای آموزش و پرورش با موضوعات زنگ املاء زنگ یادگیری، روش های موفق تدریس مفاهیم علوم اجتماعی، نارساخوانی در کودکان پایه ی اول ابتدایی، روش های تفکر و پرورش و موانع، انتظارات معلمان دوره ابتدایی از والدین دانش آموزان، همگام با علوم پایه اول ابتدایی، پرورش خلاقیت و راه های بهسازی آموزش هنر نقاشی دربین دانش آموزان پایه اول، چاپ مقاله با موضع اشکالات تربیتی دانش آموزان.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

سلام از مصاحبه با چنین معلم توانمند وپویا بسیار لذت بردم .انشاالله همواره شاد کام باشید.
نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.