خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۴۳
کد خبر : 46137
Share

حرکت به سمت دانشگاه‌های پژوهش‌محور اولویت است

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره حضور ۶۳ درصدی دختران و ۳۷ درصدی پسران در کنکور سراسری، بر ضرورت آسیب‌شناسی این مساله تاکید کرد.

رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره حضور ۶۳ درصدی دختران و ۳۷ درصدی پسران در کنکور سراسری، بر ضرورت آسیب‌شناسی این مساله تاکید کرد.
علی‌محمد آخوندعلی در آیین بزرگداشت دهه سرآمدی آموزش که امروز (۱۷ اردیبهشت) در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد، با اشاه به اهمیت ارتباط دانش با عمل، اظهار کرد: ارتباط دانش و علم با عمل اهمیت دارد؛ اولویت‌های ویژه کشور و آموزش عالی در این است که به سمت دانشگاه‌های پژوهش‌محور و فناورمحور حرکت کنیم و به سمتی برویم که از علم، ثروت تولید شود تا مشکلات مملکت از طریق فناوری حل شود و از جهان عقب نمانیم اما پایه همه این‌ها، دانش و معلم است‌.
وی ادامه داد: همه تجارب منتهی به آموزش در نهایت منتهی به فناوری و تجاری‌سازی علم و پژوهشگران برجسته می‌شود که در نهایت باعث ایجاد تحول در صنعت می‌شوند. در کنار دانش، عمل صادقانه باید وجود داشته باشد وگرنه علم بی‌عمل بی‌اثر و منفی می‌شود.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در دنیای امروز می‌بینیم که تکنولوژی و فناوری تبدیل به حلقه‌ای برای قتل عام شده است چون به دست انسان‌های بی‌تعهدی  افتاده است که انسانیت سرشان نمی‌شود؛ آنچه امروز در غزه اتفاق افتاده است سکه‌ای دو رو است که بخشی از آن در دست افرادی است که بشریت را از طریق علم و فناوری قلع و قمع می‌کنند. به بیمارستان‌ها حمله می‌کنند و اطفال، زنان و مردان و غیرنظامیان را می‌کشند و به معنای واقعی، در جهانی که علم و فناوری تا این مرحله پیشرفت کرده، نسل کشی رخ داده است.   
آخوندعلی با بیان این که تعهد در کنار علم آن طرف سکه است، عنوان کرد: حرکتی که در دانشگاه‌های ایران و خارج رخ می‌دهد این طرف سکه است. یعنی تعهد همراه و در قبال دانش است. شعارهایی که در دانشگاه‌های آمریکا و دیگر دانشگاه‌های جهان سر داده می‌شود، نشان می‌دهد که بشر بالفطره از دانش در عمل، متعهدانه استفاده می‌کند. پس متعهدان باید در کسب دانش جدیت داشته باشند و جنبه‌های انسانی را به جنبه‌های غیر انسانی ترجیح دهند تا فردی مانند نتانیاهو، در روزگاری که شعارهای آزادی‌خواهی گوش فلک را پر کرده است، اینگونه عمل نکند. دانش مبنای کار است و فناوری باید به موازات اخلاق و دین باشد این مساله جزو ضروریات ادامه حیات طیبه انسانی است‌.
وی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری در هفته‌های اخیر در دانشگاه عنوان کرد: طبق آمار در کل کشور و استان خوزستان، از ۷۰ هزار نفر دانش‌آموزی که در کنکور سراسری چند روز گذشته شرکت کردند، ۶۳ درصد دختر و ۳۷ درصد پسر بودند و این جای تامل دارد. جمعیت ما از نظر جنسیتی ۵۰ به ۵۰ درصد است و هیچ دلیلی وجود ندارد که اینگونه باشد. این مساله باید توسط جامعه‌شناسان آسیب‌شناسی شود.. این نسبت آمار در پنج گروه آموزشی به جز گروه ریاضی اتفاق افتاده و در گروه ریاضی برعکس است و ۶۳ درصد شرکت کننده آقایان هستند اما سرجمع این تعادل نباید به هم بخورد.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: جای طرح سوال اساسی دارد و مسئولان کشور و دانشگاهیان باید به این مساله توجه جدی کنند تا صدمه‌ای به خروجی دانشگاه‌ها و جامعه وارد نشود و این تناسب به تعادل برسد. باید دید علل چیست و حل شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.