خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
کد خبر : 39176
Share

طلائیان‎پور: نمایشگاهی از آثار چاپ باتیک در اهواز برپا می‌شود

معاون صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از برپایی نمایشگاهی انفرادی از آثار چاپ باتیک ساره محمدی هنرمند خوزستانی در اهواز خبر داد.

معاون صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان از برپایی نمایشگاهی انفرادی از آثار چاپ باتیک ساره محمدی هنرمند خوزستانی در اهواز خبر داد.
پرویز طلائیان‎پور اظهار کرد: این نمایشگاه با همکاری اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و همچنین معاونت امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز از 29 مهرماه تا سوم آبان 96 در محل نگارخانه معاونت فرهنگی این دانشگاه برپا خواهد شد.
وی افزود: قرار است در این نمایشگاه 20 قطعه اثر شامل تکنیک‎های مختلف چاپ باتیک روی پارچه، شال، روسری و لباس زنانه به نمایش درآید و علاقمندان می‎توانند برای بازدید از این نمایشگاه طی تاریخ‎های یاد شده از ساعت 10 تا 17 با مراجعه به محل نگارخانه مهر از این آثار بازدید کنند.
معاون صنایع دستی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خاطرنشان کرد: ساره محمدی متولد 1361 در اهواز و فارغ‎التحصیل مقطع کارشناسی رشته طراحی و تکنولوژی دوخت است و تاکنون نیز برگزاری دو نمایشگاه انفرادی و دو نمایشگاه گروهی در زمینه چاپ باتیک را در پرونده خود دارا است.
او با اشاره به هنر چاپ باتیک نیز تصریح کرد: چاپ باتیک یکی از روش‎های چاپ بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا، هند و ایران از قدیم کاربرد داشته است‌.
طلائیان‎پور افزود: این روش در ایران بیشتر در تبریز و اسکو رواج دارد و کَلاقه‌ای نامیده می‌شود. در چاپ کلاقه‌ای، کلیه طرح‌ها و رنگ‌ها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود که تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.