خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
کد خبر : 37303
Share

کیهان پور:انتقال روزانه بیش از 450 هزار بشکه نفت خام از خوزستان

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان با اشاره به این‌که تا 85 درصد از قطعات داخلی استفاده می‌کنیم، گفت: با استفاده بهینه از ابزارآلات، قطعات و مجموعه توانمندی همه کارشناسان توانستیم در ایام تحریم سرپا باشیم و به بهترین شکل عمل کنیم.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان با اشاره به این‌که تا 85 درصد از قطعات داخلی استفاده می‌کنیم، گفت: با استفاده بهینه از ابزارآلات، قطعات و مجموعه توانمندی همه کارشناسان توانستیم در ایام تحریم سرپا باشیم و به بهترین شکل عمل کنیم.
حمیدرضا کیهان پور در نشست خبری که امروز، 31 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این شرکت با بیش از 60 سال سابقه در زمینه انتقال نفت خام، فرآورده‌های نفتی و تأمین ارتباط، در مجموعه نفت فعال است و منطقه خوزستان یکی از 12 منطقه این شرکت است.
وی افزود: در استان خوزستان از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقاط  16 مرکز انتقال نفت و دو تأسیسات انتقالی وجود دارد که تأمین خوراک پالایشگاه‌های کرمانشاه، اراک، کرمان و تبریز از طریق این خطوط و مراکز انجام می‌شود.
کیهان پور با اشاره به این‌که خط لوله اهواز - ری روزانه بیش از 450 هزار بشکه نفت خام را از طریق خطوط 30 اینچ به مناطق مختلف کشور منتقل می‌کند، تصریح کرد: نفت خام دریافتی از شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و مناطق مرکزی، به ترکیبات اضافه و سپس از طریق خطوط لوله به پالایشگاه‌ها ارسال می‌شود.
مناطق نفت‌خیز جنوب تامین کننده 80 درصد نفت خام مصرفی پالایشگاه‌ها
وی ادامه داد: از 100 درصد نفت خامی که خوراک پالایشگاه‌ها را تامین می‌کند، 20 درصد متعلق به نفت تولیدی مناطق مرکزی و مابقی نفت خام تولیدی حوزه شهرستان اهواز یا شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.
کیهان پور در خصوص انتقال فرآورده‌های نفتی گفت: فرآورده‌های نفتی نیز شامل فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه آبادان و بعضا پتروشیمی‌های ماهشهر از طریق خطوط لوله مختلف و از ماهشهر، اهواز، آبادان و سبزآب اندیمشک به شمال خوزستان و یا در نهایت به خارج از استان منتقل می‌شود.
وی افزود: یک هزار و 250 کیلومتر خط لوله در خوزستان وظیفه انتقال فرآورده‌های مختلف نفتی را بر عهده دارند و این فرآورده‌ها شامل نفت گاز، نفت سفید، بنزین، نفت کوره، میعانات نفتی و نفتا است. نفتای تولیدی پالایشگاه آبادان را برای خوراک پتروشیمی اراک و تبریز نیز درنظر گرفته‌ایم که از طریق خطوط لوله منتقل می‌شود.
کیهان پور، با بیان این‌که 408 کیلومتر فیبر نوری و موارد مختلف در زیرساخت‌های مخابراتی داریم، عنوان کرد: این زیرساخت‌ها وظیفه تأمین ارتباط مناطق نفتخیز جنوب، پتروشیمی‌ها و پخش فرآورده‌های نفتی را برعهده دارند.
وی با اشاره به مشکلات این شرکت، اظهار کرد:  یکی از بزرگترین معضلات شرکت این است که با دیگر مجموعه‌های نفتی تفاوت دارد؛ آب‌های سطحی و تحت‌الارضی، زمین‌های کشاورزی و غیره در حریم ما قرار دارند و این مساله مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد.
همه خطوط انتقال در خوزستان زیرزمینی هستند
کیهان پور با بیان این‌‌که تلاش‌های بسیاری انجام گرفته تا خطوط از روی زمین به زیرزمین منتقل شوند، تصریح کرد: هم‌اکنون در منطقه خوزستان هیچ گونه خطوط روزمینی نداریم و همه خطوط انتقال زیرزمینی هستند.
وی عنوان کرد: زیرساخت مجموعه این شرکت به شکلی است که از توانمندی‌های داخلی استفاده می‌کنیم و به صورت مستقیم از خدمات بومی بهره‌مند می‌شویم؛ همچنین در زمینه تعمیرات اساسی نیز عمدتا از شرکت‌ها و پیمانکاران بومی و داخلی استفاده می‌کنیم.
85 درصد تجهیزات مخابرات نفت از داخل تامین می‌شود
کیهان پور با اشاره به این‌که تا 85 درصد از قطعات داخلی استفاده می‌کنیم، گفت: با استفاده بهینه از ابزارآلات، قطعات و مجموعه توانمندی همه کارشناسان توانستیم در ایام تحریم سرپا باشیم و به بهترین شکل عمل کنیم.
وی در خصوص بحث خدمات اجتماعی و حفظ محیط زیست اظهار کرد: مراکز انتقال نفت، کارخانه‌ها و خطوط لوله ما در گستره خوزستان مشغول انجام وظیفه هستند و در روستاها و برای عشایر و کشاورزان که در همسایگی آن‌ها قرار داریم، تلاش می‌کنیم تا از محیط زیست و آب‌های سطح‌الارضی مراقبت کنیم؛ همچنین سالانه آزمایش‌های مختلفی را انجام می‌دهیم تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.
کیهان پور با بیان این‌که تأمین و نگهداری خطوط لوله و تعمیرات وظیفه اصلی شرکت است، عنوان کرد: امکانات و خدماتی را در اختیار مدارسی که در همسایگی خطوط لوله هستند، قرار می‌دهیم. همچنین با احداث جاده‌های دسترسی و سایر اقدامات، کاری می‌کنیم تا مردم این مناطق از خدمات بهره‌مند شوند. 
ظرفیت انتقال خطوط لوله و مخابرات خوزستان یک میلیون بشکه است
وی با بیان این‌که شاخص‌ها و ملاک انجام تعمیرات، بحث پیک‌رانی هوشمند است، گفت: در سال گذشته 316 هزار متر از خطوط لوله انتقال نفت را تحت پیک‌رانی هوشمند قرار دادیم و نتایج این کارها در اختیار کارشناسان قرار گرفته و عملیات تعمیر و نگهداری بر اساس آن انجام می‌شود.
وی با بیان این‌که ظرفیت حمل منطقه خوزستان بیش از یک میلیون بشکه در روز است که در حال حاضر از ظرفیت اسمی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: روزانه بیش از 450 هزار بشکه نفت خام را از طریق خطوط لوله خوزستان به مناطق مختلف کشور منتقل می‌شود.
کیهان پور در خصوص بحث صادرات عنوان کرد: پیشنهاداتی در خصوص انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به عراق داشتیم و بررسی‌هایی را نیز در آن زمینه انجام داده‌ایم اما این‌که کار به کجا رسیده، بسته به نوع ارتباطات دو کشور دارد.
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان خاطرنشان کرد: مرکز انتقال نفت و تلمبه‌خانه‌ای در منطقه "دروازه" اهواز داشتیم که آن را به صورت کامل به منطقه نظامیه منتقل کردیم؛ همچنین بحث تعمیر و نگهداری الکتروپمپ‌ها را به صورت مستمر در برنامه داریم. تعویض سیستم‌های ابزار دقیق، کنترل و نوسازی آن‌ها نیز به صورت دائم انجام شده و در دست اقدام است.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.