خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴
کد خبر : 36783
Share

گزارش از جلسه طرح سؤال شورای شهر از شهردار اهواز/ سؤال‌ها و پاسخ‌ها

یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز امروز به منظور طرح سوال از شهردار با حضور سیدخلف موسوی و معاونان وی برگزار شد.

یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز امروز به منظور طرح سوال از شهردار با حضور سیدخلف موسوی و معاونان وی برگزار شد.
سیدخلف موسوی، شهردار اهواز، در یکصد و شصت و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که (شنبه، 28 اسفند ماه) در صحن علنی شورای شهر اهواز برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه فرصت خوبی است که به کلیه ابهامات و سوالاتی که در فضای مجازی مطرح شده است، پاسخ دهیم.
وی افزود: اخیرا در فضای مجازی اسم اشخاصی مطرح شد. با آوردن اسم این افراد با آبروی آنها بازی می شود. به تک تک سوالات با مدرک پاسخ می دهیم. در خصوص بحث پروانه ها باید بگویم بسیاری از پروانه ها متعلق به دوران من یا شورای چهارم نبوده است.
شهردار اهواز اظهار کرد: بحث دیگری که در سوالات مطرح شده، طرح های عمرانی شهرداری هستند. در این دوره در اهواز طرح های بزرگی مطرح شد و پل شهید دقایقی جزو دو طرح برتر کشور معرفی شده است.
موسوی تصریح کرد: سوالات شورای شهر یک هفته است که در فضای مجازی منتشر شده و در این مدت حدود 314 مقاله تحلیلی حاوی مطالب کذب و افترا و حدود 400 خبر جعلی و بدون سند در فضای مجازی انتشار پیدا کرده است.
در ادامه این جلسه تعدادی از سوالات شورای شهر مطرح شدند و معاونان شهردار به این سوالات پاسخ دادند.
سوال اول:
در خصوص مجتمع خلیج فارس به شماره پلاک ثبتی 138 تا 152 بخش 8 واقع در خیابان پهلوان، نبش خیابان وهابی و کیان آباد به سوالات زیر پاسخ دهید؟
الف) با توجه به پروانه ساختمانی شماره 93006230 مورخ 15/6/93 تا تاریخ 26/5/94 از کل عوارض محاسبه شده که بیش از 17 میلیارد تومان بوده تنها 14% آن معادل 24/200/000/000ریال وصول شده است، علت عدم وصول باقی مانده عوارض که می بایست قبل از صدور پروانه حداقل 50% آن اخذ گردد چیست؟
ب) با توجه به مصوبه شورای شهر در خصوص حق مشرفیت در املاک با تعریض تا عرض 3 متر و اینکه عوارض مشرفیت پلاک فوق الذکر بعد از کسر عرصه ای که در مسیر قرار گرفته 1934/9متر مربع خواهد بود و درصورتی که ارزش هر مترمربع زمین با توجه به موقعیت کاری آن مبلغ پنج میلیون تومان در نظر بگیرم شهرداری معادل با نه میلیارد و ششصد و هفتاد و چهار میلیون و پانصد هزار تومان طلبکار می شود که این طلب شهرداری بخشوده می گردد این در حالی است که از سال 1387 و به استناد تبصره 3 از ماده 50 قانون مالیات برارزش افزوده هر گونه معافیت و تخفیف ملغی شده است.
ج) با توجه به بررسی نقشه ها و تعداد واحدهای تجاری و مساحت آن ها 4/425 واحد پارکینگ مورد نیاز می باشد. تعداد 956 عدد ماشین در 3 طبقه زیرزمین جانمایی شده و با توجه به تعداد جانمایی شده در هر طبقه، کمتر از ظرفیت 2 طبقه، پارکینگ، چنانچه 2 طبقه بیش از پارکینگ اختصاصی لازم تأمین شود، تخفیفی معادل 40 درصد عوارض واحدهای تجاری تعلق می گیرد، ولی با توجه به اینکه دو طبقه کامل، مازاد نبوده، اعطای 40 درصد تخفیف جای بررسی و بازبینی دارد و از طرفی براساس تبصره قانونی مذکور در بند 6 فوق، اصولاً اعطای چنین تخفیفی منع قانونی خواهد داشت و نیاز به بررسی دارد لازم بذکر است به واسطه چنین ضابطه ای شهرداری منطقه 2 تخفیفی معادل 69/073/150/920 ریال در عوارض اعمال کرده است (با توجه به معافیت حق مشرفیت مذکور در بند ب و همچنین تخفیف عوارض در بند ج مبلغی به میزان 165/818/150/900ریال از حقوق شهرداری وصول نشده است.
د) براساس طرح تفصیلی مصوب کیانپارس و کیان آباد و با عنایت به مصوبات شورای شهر اهواز و همچنین با در نظر گرفتن طول اضلاع پلاک و ضوابط طرح تفصیلی، بَرَ پلاک از سمت خیابان های وهابی و 30 متری هر کدام به عمق 30 متر مختلط بوده و بخش میانی پلاک و همچنین بَرَ پلاک از سمت خیابان های یکم و پهلوان دارای کاربری مسکونی می باشد که برای تغییر کاربری آن ها عوارض لازم در نظر گرفته نشده است.
هـ)عوارض تغییر کاربری مسکونی به مختلط ضلع وهابی sp25 محاسبه شده است؟
در پاسخ، شهباز زیلابی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز، گفت: یکی از موضوعاتی که در سوالات مطرح شده، بحث عوارض است. در اغلب کلانشهرها برای آن که سرمایه گذار تشویق به سرمایه گذاری شود، مواردی در نظر گرفته می شود. بر اساس آیین نامه مالی شهرداری ها، شهرداری ها می توانند تا 36 قسط به مراجعان صدور پروانه تخفیف دهند.
وی افزود: پروانه مطرح شده در سوال در سال 92 صادر شده است و در مجموع برای آن 17 میلیارد تومان عوارض در نظر گرفته شده بود. کسانی که پارکینگ عمومی ایجاد می کنند ما باید به ازای هر طبقه 20 درصد تخفیف عوارض به آنها بدهیم و این طرح در یک طبقه 318 واحد پارکینگ را تامین کرد و 2 طبقه دیگر نیز پارکینگ مازاد تاسیس کرد و به ازای هر طبقه، 20 درصد تخفیف عوارض به آن اختصاص می یافت، یعنی در نهایت 40 درصد تخفیف عوارض دریافت کرد. در نتیجه عوارض وی به 10 میلیارد تومان کاهش یافت. از این مقدار نیز تاکنون 3 میلیارد تومان دریافت شده است.
وی در خصوص محاسبات انجام شده در این طرح گفت: با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی از 20 اسفندماه تا 20 فروردین تعطیل است، کسانی که پایان سال به ما مراجعه می کنند پس از تعیین تکلیف عوارض تا 31 تیرماه فرصت دارند به شهرداری مراجعه کنند. پس از آن اگر در طرح های آنها ایرادی وجود نداشته باشد یا پس از اصلاح برای آنها پروانه صادر می شود.
سوال دوم:
آقای ... زمینی را به مساحت 796.94 متر مربع واقع در کیان آباد تقاطع خیابان اصلی و هجده متری پنجم که کاربری آن فضای سبز بوده با پلاک 37.17 بخش 8 ثبتی که مربوط به خودشان بوده ادغام و آن را احداث نموده است. علت اینکه شهرداری منطقه 2 تا کنون نسبت به ارسال پرونده پلاک مذکور به کمیسیون ماده 100 و قلع و قمع آن اقدام ننموده است، چیست؟
در پاسخ، عطار، رئیس اداره حقوقی شهرداری اهواز، گفت: این ملک در واقع مسیر لوله است و به استناد تبصره 6 ماده 96 این ملک متعلق به شهرداری است یعنی اگر فروشی نیز از سوی شهرداری انجام شود قانونی است و تخلفی انجام نشده است. این فرد چند بار به شهرداری مراجعه کرده است اما تا امروز به علت آنکه تکلیف زمین مشخص نبود هیچ توافقی از سوی شهرداری با او انجام نشده و حتی یک سانتی متر زمین نیز به او به فروش نرسیده است.
زیلابی نیز در این خصوص افزود: هیچ ساخت و سازی انجام نشده است. در حقیقت عرصه اولیه متعلق به خود فرد است. به او اعلام کردیم که به علت مشکلات موجود نمی توانیم برای او مجوز دیوارکشی صادر کنیم. این مساله به کمیسیون ماده 100 ارسال شده اما هنوز برایش رای صادر نشده است.
سوال سوم:
زمینی تجاری واقع در انتهای خیابان وهابی نبش خیابان 26 شرقی کیان آباد به شماره پلاک ثبتی 1604 بخش 8 به مساحت 78.33 مترمربع عرصه، کمیسیون توافقات شهرداری هر مترمربع را به قیمت سیزده میلیون ریال به شخصی بنام آقای .... با یک دهم قیمت براساس نظریه یک نفر کارشناس رسمی دادگستری بفروش رسانده و هیچ گونه اعتراضی نسبت به قیمت کارشناسی توسط شهرداری انجام نشده است. این در حالی است که مطابق قانون می بایست ابتدا شهرداری به وسیله کارشناسان خود قیمت گذاری می شد و سپس درصورت عدم توافق طرفین سه نفر به عنوان کارشناسی مرضی الطرفین قیمت گذاری صورت می گرفت.
رئیس اداره حقوقی شهرداری اهواز در پاسخ گفت: آدرس ذکر شده در سوال اشتباه است و زمین در وهابی نیست بلکه در انتهابی خیابان  26 کیان آباد قرار دارد. همچنین یک ملک تجاری نیست و باقیمانده یک پلاک مسکونی بود که اکنون عمده پلاک در معبر رفته است این زمین راه دسترسی به معبر ندارد.
عطار ادامه داد: در زمانی که برای این زمین قیمت تعیین می شد بیش از متری 700 یا 800 هزار تومان قیمت نداشت اما ما آن را یک میلیون و 300 تومان فروختیم . گفته شد شهرداری این زمین را به 0.1 قیمت فروخته است. با این حساب ما باید زمین را متری 13 میلیون تومان می فروختیم با توجه به متری پنج میلیون تومان قیمت فرضی تعیین شده در سوال 1 برای یک زمین در خیابان پهلوان چطور ما باید این زمین واقع در کیان آباد را با این قیمت می فروختیم؟
وی افزود: این با عرف بازار قابل سنجش نیست و مبلغی حدود 450 میلیون تومان و معادل یک زمین 100 متری در کیانپارس می شود. در تعیین قیمت باید توجه شود که این زمین در کنار فضای سبز بود. همچنین قیمت ها باید متناسب با زمان فروش که سال 94 بوده، اعلام شود. در ضمن کجا گفته شده ما باید به هیات سه نفره برای فروش بفرستیم.
در ادامه، رئیس شورای شهر اهواز گفت: با توجه به اینکه این زمین متری یک میلیون و 300 هزار تومان فروخته شده و در آن زمان اعتراضی به این قیمت نشد با نظر معتقدان و متخصصان املاک منطقه قیمت ها را مشخص می کنم و با امضای 10 نفر از معتقدان و متخصصان املاک برای شما ارسال می کنم تا متوجه اختلاف قیمت ها شوید. درباره هیات سه نفره نیز باید یک کارشناس رسمی دادگستری یا کارشناس معتقد شهرداری کار خود را انجام دهد. پس از آن اگر اعتراض شد باید هیات سه نفره وارد شود.
سوال چهارم:
در خصوص احداث پلاک های تجمیع شده شماره 2163 تا 2166 واقع در کیانپارس نبش خیابان 2 شرقی نسبت به موارد ذیل پاسخ دهید؟
الف) پلاک 2166 فرعی که در تقاطع اصلی کیانپارس واقع است و مطابق وضع موجود در بَر خیابان 38 متری استقرار دارد بنابراین دریافت عوارض حق مشرفیت معادل 30 درصد ارزش کارشناسی روز وصول شود.
ب) در محاسبات انجام شده شهرداری منطقه 2 تنها ادغام دو پلاک محاسبه شده در حالی که تعداد سه پلاک هر یک به مساحت 510 متر مربع به طریق ادغام به پلاک نخست (2166) تجمیع شده اند و عوارض آن وصول نشده است.
ج) در مورد ارتفاع ساختمان براساس ضوابط طرح تفصیلی با عنایت به مصوبات شورای شهر ارتفاع به میزان عرض گذر حداکثر تا 5.1 متر مازاد عرض می باشد. خیابان شهید چمران 38 متر بوده ولی ساختمان در دست احداث طبق نقشه موجود در پرونده 59 متر از کف پیاده رو ارتفاع دارد که اگر ارتفاع طبقه 12 که تأسیساتی است از آن کم کنیم بالغ بر 55 متر می گردد، یعنی 17 متر مازاد ارتفاع دارد ولی هیچ عوارضی بابت مازاد ارتفاع از مالک اخذ نگردیده است.
د) طبق قانون استفاده از عمق خیابان مجاور به صورت تو پُر حداکثر 30 متر می باشد در صورتی که مالک تا هفتاد متر در عمق پیش روی کرده و 40 متر اضافه پیش روی را فقط می توانست 65 درصد از عرصه را احداث نماید در صورتی که صد در صد بنا را توپُر احداث نموده است؟
ذ) تعداد واحدهای تجاری 97 واحد، تعداد واحدهای مسکونی 63 واحد را داراست اما پارکینگی که قصد احداث آن را در محدوده ی پلاک های مورد اشاره عمومی می باشد و پارکینگ اختصاصی ساکنین واحدها در پلاک ثبتی جدیدی به شماره 2144.5 و در شعاع 338 متری که هیچ وجاهت قانونی ندارد قبل از صدور پایان کار قرار شد احداث گردد. اول آنکه فاصله مورد نظر مغایر با قوانین و ضوابط مصوب طرح جامع شهر اهواز می باشد. دوم اینکه مالک تا کنون هیچ گونه اقدامی در قبال احداث پارکینگ اختصاصی واحدها انجام نداده است و تخفیف 70 درصد عوارض غیرقانونی می باشد.
زیلابی در پاسخ گفت: خیابان چمران تعریض ندارد سند بعضی از پلاک ها بر اثر جابه جایی اشتباه صادر شده است . اگر قرار بود حق مشرفیت را مطرح کنیم ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود. صاحب ملک به شهرداری مراجعه کرده است و حق مشرفیت خواسته اما شهرداری نپذیرفته است.
وی تصریح کرد: سابقه اولیه ی این پلاک یک پلاک بوده است. پس از انجام بررسی های لازم 2 پلاک عوارض ادغامی از ایشان گرفته شد در پرونده ها نیز موجود است و اصلا مساله ای درباره عوارض ادغامی نیست.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز افزود: در ضوابط طرح های تفصیلی و جامع شهر اهواز آمده است که مشاعات شامل عوارض نمی شود. همچنین زمانی که قرار است یک مجتمع تجاری داشته باشیم باید یک فضای مطبوع و با کیفیتی را در نظر بگیریم. بحث پیش روی در عمق نیز در ماده پنج مطرح شده است.
سوال پنجم:
چرا عوارض، جرائم و تخلفات سیتی سنتر مهزیار تاکنون وصول نشده است؟
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز در این زمینه گفت: در این خصوص جلساتی برگزار شد و صورت جلسه شد که برابر عوارض 2 مغازه را به شهرداری دهد. اکنون این مغازه ها مشکل تفکیک سند دارند حتی برای پرداخت عوارض نیز به ما مراجعه کرد. اما شهرداری زیر بار قبول عوارض نرفت چرا که مغازه ها با ارزش هستند.
سوال ششم:
علت تحویل پایان کار مجتمع ساختمانی مبل تشریفات واقع در کیانپارس- بین خیابان 12 و 13 غربی تحت مالکیت آقای .... دارنده پلاک ثبتی 1717 چیست؟ این در حالی است که برای این مجتمع هیچ گونه پارکینگ اختصاصی یا عمومی احداث نشده یا در نظر گرفته نشده است؟
زیلابی در این زمینه تصریح کرد: در کنار این مجتمع یک زمین خالی قرار است که ستاد اجرای فرمان امام آن را به نام خود زد. پس از آن اعلام شد که در مزایده شرکت کنید فرد دیگری در مزایده شرکت کرد و زمین را برنده شد و حاضر نشد که زمین را به ما بفروشد. پس از پیگیری های بسیاری که انجام شد و با توجه به اینکه باید حق شهرداری وصول می شد عوارض آن را گرفتند و به حساب پارکینگ ریختند.
سوال هفتم:
علت صدور پروانه ساختمانی مسکونی و پایان کار جهت 153 واحد پارکینگ مرکز خرید زیتون پلاک های 233 الی 231.892 به مالکیت آقای ..... که قرار بود پارکینگ احداث نماید ولی زمین پارکینگ را به مجتمع فوق هیچگونه پارکینگ اختصاصی یا عمومی ندارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز در این زمینه گفت: با پیگیری های متعددی که انجام شد. نهایتا قرار شد که هزار متر زیر زمین این مجتمع تعمیر شود و به پارکینگ عمومی اختصاص یابد. طبقه بالا آن نیز پارکینگ خود ساختمان بوده است.
در ادامه، ناصری عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: برگزاری چنین جلسه ای در این وقت سال که بحث مهمانان نوروزی مطرح است و همکاران مادر شهرداری باید سرکار باشند مناسب نیست.
وی افزود: در ابتدای کارم در شورای شهر یک نامه سرگشاده نوشتم در آن زمان همه مرا نکوهش کردند. در بحث پیش گیری باید گفت بیش از سه سال و نیم است که شورا کار خود را آغاز کرده است اگر به دنبال اصلاح امور بودیم باید 2 یا سه سوال برسید. و درباره آن بحث می شد.
این عضو شورای شهر اهواز با بیان این که این جلسه بیشتر به مچ گیری شبیه است تا پیش گیری، گفت: این جلسه پس از سه سال و نیم چه سودی برای مردم دارد؟ چرا با مردم صادق نیستیم؟ مگر ما تخلفات را نمی دیدیم؟ چرا زمانی که من مساله را مطرح می کنم به عنوان فردی عصبی معرفی می شوم اما زمانی که دیگران می گویند به عنوان قهرمان شناخته می شوند؟
ناصری با بیان این که اعضای شورا نباید در عزل و نصب ها دخالت کنند، گفت: زمانی که شما در عزل و نصب ها دخالت می کنید، شهردار را تحت فشار قرارمی دهید. یکی از نارضایتی های پرسنل شهرداری این است که افراد شایسته در مسند قرار نمی گیرند. همه می دانند که فلان شهردار، سهمیه فلان مدیر است.
وی افزود: چرا ما نباید از پیمانکاران طرفداری کنیم؟ آیا همکاران من در عزل و نصب ها و استخدامات مقصر نبودند؟ اگر این اشکالات را برطرف می کردیم، کارها بهتر انجام می شد و این مشکلات ایجاد نمی شد. آقای شیرمردی چرا موضوع را طوری مطرح کردید که انگار تنها شما جلوی فساد ایستاده اید و فساد زیادی وجود داشت، اما همه سکوت کردند و شما جلوی این فساد را گرفته اید.
شیرمردی، رئیس شورای شهر اهواز، در پاسخ به سخنان ناصری گفت: زمانی که شما نامه نوشتید برخی از همکاران هنوز به آن نتیجه نرسیده بودند و موضوع از مجرای قانونی مطرح نشده بود و نمی توانستند پیگیری لازم را انجام دهند. جلسه امروز یک جلسه قانونی است. من با پیگیری تخلفات شهرداری بخشی از وظیفه ام را انجام داده ام. کسی قهرمان نیست باز هم اعلام می کنم که شرمنده ام که نتوانستم وظیفه ام را خوب انجام دهم.
شیرمردی افزود: در خصوص عزل و نصب ها نیز اگر کسی فردی را به شهردار معرفی می کند شهردار اختیار تام دارد که او را بپذیرد یا خیر.
حسین حیدری، عضو شورای شهر اهواز، نیز در ادامه گفت: اگر می خواستیم نتیجه خوبی از این جلسه بگیریم باید تعداد سوالات در حد متعارف می بود. در چندین مورد ما جلسات طرح سوال داشته ایم تضمینی نیست که هر جلسه طرح سوالی استیضاح را به دنبال نداشته باشد. اگر شرایط فراهم شود شورا از حق قانونی خود را استفاده می کند.
وی با بیان این که پاسخ سوالات طرح شده به صورت مکتوب از سوی شهردار داده شده است، افزود: از آقای شیرمردی می خواهم پاسخ ها را مطالعه کند و هر جا ابهامی دید، درباره آن جلسه ای برگزار شود.  شاید نشود جواب این سوال ها را در چند جلسه نیز داد.
این عضو شورای شهر اهواز خاطرنشان کرد: حوادثی که طی یک ماه گذشته رخ داد توسط دستگاه های نظارتی و امنیتی سیر قانونی خود را ملی می کند. امیدوارم حوادث رخ داده موجب رکود در کارهای عمرانی شهرداری نشود. شهرداری بیشترین قوانین و مقررات را برای ارائه خدمت به مردم دارد امیدوارم این اتفاقات موجب از میان رفتن خدمت به مردم نشود.
حیدری افزود: اتفاق رخ داده حیثیت شهرداری را خدشه دار کرد. برخی افراد می گویند در این اتفاقات شورای شهر  مقصر است من معتقدم شهردار مقصر است. او باید با نظارت کامل مانع از رخ دادن این اتفاق می شد. امیدوارم در این ایام که مهمانان نوروزی و پروژه های عمرانی مطرح هستند موجب کمبودی در ارائه خدمات نشود.
در پایان جلسه مقرر شد پاسخهای شهرداری به 59 سوال مطرح شده مطالعه و در جلسه ای دیگر به نتیجه آن رسیدگی شود.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.