خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۹:۴۳
کد خبر : 36647
Share
وزیر بهداشت:

اعتباری ویژه ریزگردها در بخش بهداشت و درمان به خوزستان اختصاص نیافته است

وزیر بهداشت گفت: هنوز اعتباری به‌طور ویژه در بخش بهداشت و درمان در خصوص مسأله ریزگردها به خوزستان اختصاص داده نشده است. در این زمینه، صندوق توسعه ملی در مورد ما صدق نمی‌کند و بیشتر به وزارتخانه‌هایی نظیر نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت کشور مربوط است ولی اگر اعتباراتی به ما بدهند، سپاسگزار می‌شویم.

 وزیر بهداشت گفت: هنوز اعتباری به‌طور ویژه در بخش بهداشت و درمان در خصوص مسأله ریزگردها به خوزستان اختصاص داده نشده است. در این زمینه، صندوق توسعه ملی در مورد ما صدق نمی‌کند و بیشتر به وزارتخانه‌هایی نظیر نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت کشور مربوط است ولی اگر اعتباراتی به ما بدهند، سپاسگزار می‌شویم.
سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه افتتاح طرح‌های درمانی شوشتر اظهار کرد: با افتتاح بخش ان آی سی یو، تخت‌های ویژه برای نوزادان در بیمارستان الهادی(ع) فعال شد و فوق تخصص نوزادان نیز در این بخش در کنار متخصصان کودکان مشغول به ارائه خدمت شد. در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) نیز بخش سی تی اسکن افتتاح شد و همچنین بخش MRI این بیمارستان در حال آماده شدن است و تا سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.
وزیر بهداشت تصریح کرد: در جریان افتتاح طرح‌های امروز و بازدید از بیمارستان‌ها، مردم مشکلات بیمارستان گتوند را گفتند که باید جلسه‌ای در این زمینه برگزار و این مشکلات را بررسی کنیم. همچنین باید ببینیم چه کارهایی برای ارتقای دانشکده علوم پزشکی شوشتر باید انجام دهیم.
هاشمی گفت: با توجه به اینکه در قالب طرح تحول سلامت کارهای بسیاری انجام شده اما همان طور که قبلا گفتم واقعیت این است که خوزستان نیاز به توجه ویژه دارد و با همه جای ایران متفاوت است. دستگاهی مانند وزارت بهداشت نیز باید این اقدامات را انجام دهد. ما در این زمینه از دولت و بعد از آن هم از بنیاد مستضعفان که انصافا کمک کرد، سپاسگزار هستیم. با وجود اینکه بنیاد مستضعفان در حوزه وزرات بهداشت وظیفه مستقیمی ندارند اما چون مولود انقلاب هستند، انتظار می‌رود که در رسیدگی به محرومین و مستضعفان به‌ویژه مردم خوزستان که برای کشور و انقلاب از همه چیز خود مایه گذاشتند، کمک کنند.
وی بیان کرد: شرکت ملی نفت تاکنون کمک هایی به ما کرده است و انتظار می‌رود که بعد از این نیز گام‌های بسیار مؤثرتری بردارد و در حوزه بهداشت و درمان ما را همراهی کند.
وزیر بهداشت گفت: بخشی از بیماری‌ها طبیعی و بخشی از بیماری‌ها نیز ناشی از اقدامات بشر و دستکاری ها در طبیعت و آلودگی‌های موجود است. در وهله اول شرط عقل این است که از این بیماری‌ها پیشگیری کنیم. ما حتی الامکان این موضوع را پیگیری کردیم و در بحث درمان هم باید مرهمی بر درد مردم باشیم.
وی افزود: در خوزستان، در حوزه بهداشت و درمان به خوبی کار شده است اما هنوز با استانداردها خیلی فاصله داریم.
هاشمی مشکل فاضلاب را در خوزستان مسأله مهمی دانست و اظهار کرد: حتی متأسفانه در شهری مثل خرمشهر که دو بار ساخته شده و پس از جنگ هم از نو ساخته شده است، این مشکل وجود دارد. مردم در کل خوزستان هم در بحث آب و هم در بحث فاضلاب مشکل دارند که این مسائل در کار ما دخالت دارد. ریزگردها هم که مصیبتی برای زندگی روزمره مردم شده، یک بار بیماری ایجاد کرده که این بار، به حوزه بهداشت و درمان بر می‌گردد.
وی با اشاره به بروز بیماری‌های تنفسی بعد از اولین بارش‌های پاییزی در سال‌های اخیر در خوزستان تصریح کرد: در خوزستان پس از بارش‌ها، شیوع وسیع بیماری‌های تنفسی و آسم را داشتیم که خوشبختانه توجه به علم و تجربه بین‌المللی به ما کمک کرد و با هرس گیاهان کنوکارپوس، شیوع بالای 100 هزار نفری کاهش یافت و به چند هزار نفر در سال جاری رسید. امیدواریم که سال آینده نیز این رقم کمتر از امسال شود.
وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه در خوزستان هنوز هم در حوزه بهداشت و درمان با استانداردها فاصله بسیاری داریم، عنوان کرد: تلاش ما این است که در اعتبارات استانی سالانه و در نیروهای انسانی و تخصصی، بیشترین اعتبارات و سهم را به استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان و استان‌های مرزی نظیر ایلام و خراسان جنوبی اختصاص دهیم.
وی ادامه داد: 30 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به نیروهای بومی این مناطق اختصاص داده‌ایم. در خوزستان سالانه بیش از 100 نفر دانشجوی بومی در رشته‌های پزشکی پذیرش می‌شود که این افراد در آینده پس از فارغ‌التحصیلی، پزشک، داروساز، فوق تخصص و متخصص خواهند شد. همچنین پنج دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در خوزستان وجود دارد و باید به این دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها کمک کنیم تا بتوانند رشد کنند اما واقعیت این است که این کار نیازمند اعتبار است و با شعار دادن امکان پذیر نیست.
هاشمی افزود: امیدواریم هم دولت و هم نمایندگان مجلس کمک کنند تا بتوانیم اعتبار لازم را در این زمینه تخصیص دهیم. نهایت تلاش من این بوده و هست که بتوانیم حتی از اعتبارات دیگر نقاط بزنیم و به خوزستان کمک کنیم. استاندار خوزستان نیز در این زمینه کمک می‌کند و در حال حاضر بیش از 250 طرح بهداشتی با مشارکت استانداری و وزارت بهداشت در خوزستان در حال اجرا است. با این وجود باز هم می‌گوییم که در خوزستان با استانداردها همچنان فاصله داریم و باید تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) شوشتر باید آموزشی دیده شود، گفت: باید کمک کنند تا اگر این بیمارستان کمبودهایی دارد جبران شود. همچنین باید به تعداد دانشکده‌های علوم پزشکی شوشتر افزوده شود تا این دانشکده استعداد تبدیل به دانشگاه علوم پزشکی را پیدا کند. افتتاح طرح‌های امروز نظیر دانشکده پیراپزشکی نیز مقدمه‌ای برای همین کار است. راه‌اندازی بخش اورولوژی بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) نیز در برنامه است.
وزیر بهداشت با اشاره به مراحل لازم جهت تبدیل دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه بیان کرد: این موضوع باید در شورای گسترش مورد بررسی قرار بگیرد و دانشکده علوم پزشکی باید حد نصاب‌های امتیازات را به دست آورد تا به دانشگاه تبدیل شود.
هاشمی با اشاره به بیمارستان تخصصی تنفسی در حال ساخت اهواز گفت: بنا بود یک بیمارستان تنفسی در خوزستان احداث شود که بیمارستان شرکت فولاد در حال خریداری است و آماده سازی و تکمیل آن یک سال طول می‌کشد و تلاش خواهیم کرد این وعده را عملی کنیم.
وی با بیان اینکه هنوز اعتباری به‌طور ویژه در بخش بهداشت و درمان در خصوص مسأله ریزگردها به خوزستان اختصاص داده نشده است، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی هم در مورد ما صدق نمی‌کند و بیشتر به وزارتخانه‌هایی نظیر نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و وزارت کشور مربوط است. اگر اعتباراتی به ما بدهند، سپاسگزار می‌شویم اما چشمداشتی هم به این موضوع نداریم و شاید اگر اعتبارات این صندوق برای ایجاد اشتغال برای جوانان خوزستانی هزینه شود بهتر باشد. ما سعی می‌کنیم عقب نمانیم  و فکر می‌کنم که مردم تا الان چندان از ما ناراضی نیستند. البته ناراضی هستند اما شدت این نارضایتی زیاد نیست و احساس کرده‌اند که ما در تلاش هستیم تا در کنار آن‌ها باشیم.


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.