خوانا

پایگاه خبری تحلیلی

» . . .

آخرین اخبار

تاریخ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۱
کد خبر : 13132
Share

شبکه های ماهواره ای و عوارض پوستی در خوزستان

به دلیل دارا بودن مرزهای زمینی و دریای گسترده همواره از قاچاق این نوع مواد آرایشی بهداشتی و داروهای غیرقانونی رنج برده است.
 معضل داروهای قاچاق که مدتی است با تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی توانسته در بین برخی افراد که تخصص کافی در این زمینه را ندارند شیوع پیدا کند همواره مورد تذکر و هشدار جدی مسئولان بهداشتی و پزشکی جامعه است.
این فراورده های قاچاق دارای نشان تجاری تقلبی شناخته شده اند و اغلب در مکان های زیرزمینی و غیرقانونی با بدترین کیفیت و مواد ترکیبی نامعلوم ساخته می شوند، و این در حالی است که از اطلاع رسانی و تبلیغات گسترده جهانی، اینترنتی و ماهواره‌‌ای نیز برخوردارند.
خوزستان نیز به دلیل دارا بودن مرزهای زمینی و دریای گسترده همواره از قاچاق این نوع مواد آرایشی بهداشتی و داروهای غیرقانونی رنج برده برده است.
دکتر زینب ظاهری مدیر آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، در گفتگو با خبرنگار تسنیم در اهواز می گوید: مهمترین نشانه های استفاده از فراورده های آرایشی و بهداشتی قاچاق، قرمزی، تورم، خارش و تاول‌های آبدار و عارضه های جانبی دیگری همچون ایجاد کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست، ایجاد آکنه، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو است.
این مقام مسوول با بیان اینکه مواد آرایشی قاچاق و تقلبی دارای مقدار زیادی روغن است گفت: استفاده از این مواد سبب ایجاد  آکنه در پوست‌های مستعد می‌شود و ایجاد جوش‌های سرسیاه نیز از مهمترین عارضه ‌استفاده از لوازم ‌آرایشی تقلبی است.
ظاهری افزود: فراورده های آرایشی خارجی که در مقایسه با فراورده های داخلی با قیمت ارزانتری  در بازار عرضه می شود، تقلبی بوده، اما در پوشش و بسته بندی  شکیل و جذاب و با سوء استفاده از نشان های تجاری  معروف دنیا در اختیار مشتریان قرار می گیرد.
این دکتر داروساز با اشاره به اینکه بخش عمده ای از این نوع فراورده ها بدون ماده ی موثره و دارای ترکیبات خطرناک و ناشناخته ای است، اظهار می کند: سایر عارضه های پوستی این فراورده های آرایشی تقلبی، شامل حساسیت‌های پوستی، اگزما، خارش و دانه‌دانه شدن پوست است.
وی معتقد است: متاسفانه استفاده کنندگان از لنزهای رنگی و مژه‌های مصنوعی بویژه در روش کاشت مصنوعی زمینه را برای ایجاد انواع واکنش‌های پوستی، ریزش مژه‌های فرد، عفونت داخلی و آسیب به اطراف چشم را فراهم می‌کند.
ظاهری همچنین تاکید می کند: برخی از این سایه‌ها به‌ دلیل وجود ماده ی رنگی یا معطر در آن، پس از قرار گرفتن فرد در معرض اشعه آفتاب، باعث ایجاد لک‌های پوستی می شود.
کارشناس آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ، تصریح کرد: نباید هر ماده ی آرایشی ناشناخته ای را روی پوست پلک به کار برد، زیرا که بسیاری از فراورده های آرایشی چشم یا ریمل، دارای فلز نیکل بوده و این افراد با مصرف آن دچار قرمزی، تورم و اگزمای شدید در پلک ها می شوند.
وی به برخی از رنگ موهایی که به صورت غیر مجاز و قاچاق وارد کشور و به ویژه استان خوزستان می شود، نیز اشاره کرد و گفت: میزان آمونیاک در این فراورده ها به قدری زیاد است که موجب نازک و شکننده شدن مو، موخوره، خشک و زبر شدن مو، حساسیت پوستی، شوره سر، خارش و حتی قرمزی پوست سر می شود.
ظاهری اظهار کرد: به علت گران بودن فراورده های آرایشی و بهداشتی اصلی، مارک‌های تقلبی با قیمت کمتری به فروش می‌رسد که استفاده از این فراورده ها اثر شدیدتری برای افراد دارد و سال‌ها ممکن است با فرد همراه شود.
این مقام مسوول به مصرف کنندگان توصیه کرد: فراورده های آرایشی و بهداشتی دارای مجوز نیز به دلیل داشتن مواد سمی، می باید کمتر مصرف شود، زیرا که این فراورده ها در طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد برخی سرطان‌ها شود


پیوند کوتاه :


Telegram

نظرات بینندگان:

نام :
ایمیل :
* نظر:
* کلمه امنیتی:
 
پر کردن فیلد های ستاره دار (*) اجباری است.